prototypowanie

Prototypowanie kluczem do sukcesu Twoich produktów cyfrowych

Na rynku nieustannie pojawiają się nowe produkty i usługi. Część z nich odnosi spektakularny sukces, ale są też takie, które pozostają niezauważone przez potencjalnych odbiorców. Czy można sprawdzić jak na nasz produkt zareagują klienci? Oczywiście, wystarczy – prototypować! Jak to zrobić? Dowiecie się z artykułu oraz raportu „Projektowanie stron internetowych i e-sklepów”.

Jak skutecznie zweryfikować pomysły biznesowe z klientami?

Tworząc produkt zaczynamy od odpowiedzi na pytanie “co chcemy zrobić i czym chcemy się wyróżnić?”. Zazwyczaj weryfikujemy rynek i sprawdzamy referencyjne rozwiązania. Staramy się poznać mocne i słabe pomysły konkurencji. Zbieramy też wiedzę na temat klienta, poznajemy jego potrzeby, obawy i preferencje. Tworzymy pomysły na zbudowanie innowacyjnego produktu, który przyniesie unikalną wartość. Ten niezwykle istotny etap pracy kończymy z szeregiem informacji, ale także hipotez i pytań.

Jeżeli o efekcie w tej fazie myślimy jak o “naszym pomyśle” to chcielibyśmy uzyskać odpowiedź na pytanie “jak na nasz pomysł zareagują klienci”. Niezależnie od tego czy jesteś product ownerem, badaczem UX czy projektantem UI takie pytanie z pewnością przyświeca Ci na co dzień. Klienci docelowi nie poczują założeń z prezentacji czy zapisanych post-itów.

Odpowiedź może przynieść stworzenie prototypu i zweryfikowanie go właśnie z nimi.

Prototypować można wszystko

Zazwyczaj prototyp kojarzy nam się z samochodami czy maszynami, które mają pokazać jak dany model będzie wyglądał lub działał. Jeżeli przenieślibyśmy to do świata produktów cyfrowych to będzie to “coś”, co pozwoli poczuć klientowi kontakt ze stroną czy aplikacją.

Bardzo ciekawe przykłady zastosowania prototypów można znaleźć w książce “Pięciodniowy sprint. Rozwiązywanie trudnych problemów i testowanie pomysłów” Jake Knapp, John Zeratsky i Braden Kowitz. Projektanci z Google Ventures tworzyli tam prototypy systemów e-commerce, onboardingu czy nawet robotów witających gości w pokojach hotelowych.

W codziennej pracy z produktami cyfrowymi tworzy się prototypy stron, aplikacji desktop, mobile, interfejsów konwersacyjnych i głosowych oraz tym podobnych. Możesz prototypować cały system, ale także jego pojedyncze funkcje. Stopień szczegółowości zależy także od Twoich potrzeb – możesz bardzo dokładnie odwzorować wszystkie niuanse ścieżki albo skupić się tylko na szybkiej weryfikacji najważniejszych założeń.

Szybkie odpowiedzi, niskie ryzyko i koszty

Korzyści z tworzenia prototypów jest wiele, ale na pierwszym miejscu jest szybka możliwość weryfikacji naszych pomysłów. Przygotowanie prototypu jest kilkanaście – kilkadziesiąt razy szybsze (i tańsze) niż development finalnego produktu. Jesteśmy w stanie zasymulować praktycznie każdą funkcję tak, aby badany użytkownik czuł, że mam kontakt z faktycznym produktem. Dzięki temu możemy dojść do bardzo cennych wniosków biznesowych.

Nasz prototyp został dobrze odebrany? Cieszmy się i wyciągnijmy wnioski z badań co możemy zrobić lepiej. Decyzję o realizacji podejmujemy po weryfikacji faktów, a nie przeczuć.. Wystąpiły problemy? Tym bardziej cieszmy się, że testowaliśmy prototyp, a nie okazało się to po miesiącach programowania. Zbierzmy wyniki badań, wprowadźmy poprawki (lub stwórzmy nawet coś zupełnie nowego) i sprawdźmy ponownie.

Weryfikacja procesu, a nie tylko ekranów

Prototyp daje możliwość odwzorowania ekranów aplikacji czy strony, ale także interakcji i procesów. W zależności od wykorzystanych narzędzi można odwzorować przejścia pomiędzy ekranami, gesty dotykowe, interaktywne formularze, wyszukiwarki, filtrowanie list czy wykorzystanie logiki. Możemy odwzorować wszystkie kluczowe elementy naszego produktu, aby sprawdzić jak radzą sobie z tym klienci. Zrozumienie jak w procesie zachowują się użytkownicy stanowi podstawę do sukcesu naszego produktu.

zdjęcie_A_prototypowanie

źródło:axure.com

Komunikacja w projekcie dzięki prototypowi

Prototyp to także świetne źródło wiedzy o realizowanym projekcie. Wizualizacja ekranu często mówi więcej niż długie opisy oraz stanowi jego uzupełnienie. Dzięki temu zarówno w zespole biznesowym możemy gromadzić wiedzę o projekcie, a także skuteczniej przekazać założenia wykonawcze developerom czy designerom, którzy przygotują jego finalny wygląd. Niezależnie od tego czy opisujesz historyjki użytkownika czy tworzysz pełne specyfikacje to wykorzystanie prototypu jest zawsze dobrym pomysłem.

zdjęcie_B_prototypowanie

źródło:axure.com

Prototypuj w swoich projektach

Każdy może stworzyć prototyp produktu. W praktyce stosuje się nawet prototypowanie z użyciem oprogramowania do tworzenia prezentacji (np. Keynote czy Powerpoint). Współczesne narzędzia do prototypowania dają bardzo duże możliwość tworzenia naprawdę zaawansowanych atrap, które pozwolą na weryfikację naszych pomysłów. W kilka godzin osoba bez doświadczenia w tego typu oprogramowaniu jest w stanie stworzyć prototyp prostej aplikacji mobilnej czy webowej. Sama idea polega na stworzeniu złudzenia kontaktu z działającym produktem, więc bardzo często opiera się to na kompromisach i uproszczeniach. Dobry prototyp to przede wszystkim pomysł jak to złudzenie stworzyć.

Pobierz raport „Projektowanie stron internetowych i e-sklepów”, wydany przez Interaktywnie.com. Tam znajdziesz nasz artykuł:

pobierz raport

Damy Ci znać o nowych wpisach

(publikujemy ok. 2 artykuły miesięcznie).

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *