Lista kontrolna zawiera spis elementów koniecznych do zweryfikowania podczas wykonywania audytu UX lub tworzenia nowego rozwiązania. Narzędzie to można porównać do listy „to do”, na której odhaczamy kolejne punkty planu. Dzięki temu porządkujemy proces projektowy i zmniejszamy ryzyko pominięcia ważnych jego aspektów.
Listy kontrolne mogą być:
– uniwersalne, tzn. stosowalne do większości produktów cyfrowych;
– dedykowane danej branży, np. e-commerce;
– specjalistyczne, tworzone na potrzeby danego projektu.
Lista może być podzielona według różnych schematów, np.:
– problemowo — według heurystyk użyteczności Nielsena czy elementów na stronie (formularz, wyszukiwarka, nawigacja, itd.);
– procesowo — według kolejnych etapów procesu (płatności, zakupowego, itp.).
Dodatkowo elementy listy mogą mieć przyporządkowaną wagę. Dzięki temu wiadomo, które z nich mają większy priorytet weryfikacji.
Przykładowe hipotezy znajdujące się na liście kontrolnej przyjaznego sklepu internetowego:
1. Klient wie, na którym etapie procesu zakupowego się znajduje.
2. W każdym momencie wizyty w sklepie jest łatwy dostęp do edycji koszyka.
3. Standardowe formularze zakupu wymagają tylko niezbędnych danych.
Poczytaj więcej czym jest audyt UX.