Świeżo opublikowany raport „Symetria między człowiekiem a technologią: technologie samoobsługowe” rzuca nowe światło na sposób, w jaki polscy konsumenci podchodzą do nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jednym z kluczowych wniosków jest fakt, że młodsze osoby, w szczególności w wieku 18-24 lata, korzystają z technologii samoobsługowych dwa razy częściej niż osoby powyżej 55. roku życia. To pokazuje wyraźny trend, w którym młodsze pokolenia cenią sobie wygodę, szybkość, ale również możliwość unikania bezpośrednich interakcji z obsługą. Odróżnia ich to od starszych konsumentów, którzy są bardziej sceptyczni wobec nowych technologii.

Raport, opracowany na podstawie badań zrealizowanych metodą CAWI wśród ponad 1000 respondentów, analizuje popularność takich rozwiązań jak kasy samoobsługowe, e-kioski, chatboty i boty głosowe. Dzięki temu dostrzegalne są różnice w użytkowaniu różnych typów rozwiązań. Kasy samoobsługowe są doceniane we wszystkich grupach wiekowych, a ich używanie w niektórych sieciach handlowych deklaruje ponad 80% respondentów. Z kolei e-kioski w gastronomii zdecydowanie intensywniej wykorzystują młodzi, dla których ich użycie w McDonald’s, KFC ale i w Żabce staje się normą.

Patrząc na poszczególne kategorie rozwiązań, szczególnie ciekawe jest porównanie podejścia konsumentów, które zmienia się z wiekiem. Młodzi konsumenci wykazują mniejsze zainteresowanie kontaktem z człowiekiem, jednocześnie mając też dystans do niezawodności jaką oferuje technologia. Chatboty i boty głosowe doceniane są za wygodę i szybkość, jednak kwestie takie jak bezpieczeństwo danych osobowych czy niezawodność technologii wciąż stanowią wyzwanie, szczególnie w przypadku rozmów głosowych.

Osobna część raportu dotyka zastosowania botów w opiece zdrowotnej i medycynie, gdzie dostrzegane jest zarówno wiele szans jak i barier w kontekście generatywnego AI. Paweł Kaczmarski, Digital Innovation Manager w Polpharma, wskazuje trend: “Stawiamy na rozwój wirtualnych asystentów medycznych, które pomagają lekarzom w dostępie do aktualnych informacji o lekach i interakcjach. Jednocześnie jesteśmy świadomi konieczności odpowiedzialnego zarządzania AI. Kluczowym wyzwaniem na przyszłość będzie zbalansowanie technologii samoobsługowych z ludzkimi potrzebami. Automatyzacja musi przynosić korzyści bez negatywnych skutków społecznych.

Raport „Symetria między człowiekiem a technologią: technologie samoobsługowe” został przygotowany przez agencję Symetria, która projektuje, bada i szkoli wiodące marki w zakresie tworzenia spójnych doświadczenia klienta. Partnerami są Gazeta.pl, Autopay, Univio, Santander, Polpharma, Żabka i ITCorner.

Podstawowa wersja raportu jest już dostępna do pobrania na:
https://symetria.pl/academy/technologie-samoobslugowe/

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany
Wymagane pola są oznaczone *