fbpx

Technologia | Czy sztuczna inteligencja będzie odpowiedzialna za informacje, które generuje?

W USA trwa debata publiczna na temat odpowiedzialności za wyniki zapytań wyświetlanych przez wyszukiwarki internetowe. Wywołana jest przez głośną sprawę “Gonzalez konta Google”, w której rodzina zamordowanego w ataku ISIS studenta, pozywa Google za rekomendowanie przez algorytmy kontentu o tematyce terrorystycznej. 

Przy tej okazji pojawia się także pytanie o odpowiedzialność za treści, które generować będzie sztuczna inteligencja, w tym rozwiązania takie jak ChatGPT Open AI. Obecnie w Stanach istnieje “sekcja 230”, która jest częścią amerykańskiej ustawy o porządku w internecie, regulująca kwestie odpowiedzialności platform internetowych za treści publikowane przez internautów. Sekcja ta chroni wydawców internetowych przed odpowiedzialnością prawną za treści umieszczone przez użytkowników, umożliwiając im pozostawienie ich bez redagowania i kontrolowania ich zawartości. Oznacza to, że np. media społecznościowe czy fora internetowe nie są zobowiązane do usuwania nielegalnych treści publikowanych przez internautów (z wyjątkiem treści łamiących prawo federalne).

Nietrudno się domyślić, że zapis ten był potrzebny, aby portale internetowe czy media społecznościowe mogły się rozwijać bez roszczeń, kierowanych wobec nich m.in. za treści niezgodne z prawdą. 

Jak będzie jednak wyglądała kwestia odpowiedzialności za treści generowane przez sztuczną inteligencję, która bazuje na informacjach gromadzonych w całym internecie (także tych fałszywych)? Czy tu zastosowanie również będzie miała sekcja 230? A może będzie to przełomowy moment, w którym szala przechyli się na rzecz krytyków sekcji 230 i ChatGPT Open AI oraz inne narzędzia z kategorii sztucznej inteligencji, będą musiały przyjąć odpowiedzialność za to, co przeczyta użytkownik?

Trendy | Mapa trendów Infuture Institute pomoże Ci w zbudowaniu krótko i długoterminowej strategii rozwoju biznesu

Budując lub rozwijając biznes działamy w ekosystemie do którego musimy się dopasować. Wiedza na temat zmian, które czekają nas w przyszłości, daje przedsiębiorcom sporą przewagę. Od kilku lat świetny materiałem do pracy strategicznej jest Mapa Trendów przygotowywana przez Infuture Institute. W tym roku zidentyfikował on aż 50 trendów, w tym 30 nowych. To kompleksowa analiza wszystkich obszarów życia: społeczeństwa, środowiska, technologii, zmian regulacyjno-prawnych i gospodarczych. 

Podział na 3 perspektywy czasowe ułatwia dopasowanie trendów do celów, które stawiają sobie przedsiębiorcy. New normal to trendy aktualne, reactive zone to perspektywa krótkoterminowa, co oznacza, że trend potrzebuje 1 > 5 lat, żeby stać się trendem wiodącym, innovation zone natomiast to ujęcie średnioterminowe, w którym trend potrzebuje 5 > 20 lat, żeby stać się trendem wiodącym. 

Sprawdź, w jaki sposób zmienia się świat i co warto wziąć pod uwagę, planując przyszłość Twojej firmy.

Mapę bezpłatnie można pobrać ze strony Infuture Institute:

SocialMedia | Meta Verified – nowa usługa subskrypcyjna na Facebooku i Instagramie. Kto będzie płacił za konta społecznościowe?

Wszyscy przyzwyczailiśmy się do tego, że korzystanie z mediów społecznościowych jest darmowe. W zamian za możliwość używania aplikacji takich jak Facebook, oglądamy reklamy, które są zarobkiem dla właścicieli platform społecznościowych. Wszystko jednak wskazuje na to, że model monetyzacji social mediów ewoluuje. Pod koniec 2022 roku Elon Musk podjął decyzję o pobieraniu opłaty za nadanie kontom na Twitterze statusu zweryfikowanego (8 dolarów miesięcznie). Nie trzeba było długo czekać na podobny ruch ze strony Marka Zuckerberga w kontekście Facebooka i Instagrama. Meta ogłosiła bowiem wprowadzenie usługi “Meta Verified” w cenie 11,99 dolarów dla użytkowników wersji webowych i 14,99 dla użytkowników aplikacji. Ma ona dotyczyć głównie twórców treści – influencerów, celebrytów, czyli osoby uznawane za publiczne, a nie “zwykłych użytkowników”.

Meta swoją decyzję argumentuje dbałością o bezpieczeństwo użytkowników (właściciel zweryfikowanego konta musi przesłać swoje dokumenty umożliwiające weryfikację tożsamości), choć nietrudno zorientować się, że może to być też pomysł na zwiększenie spadających przychodów firmy.  

Badania | Spada zaufanie klientów wobec marek detalicznych w USA

Możliwość błyskawicznego sprawdzenia opinii o firmie w internecie, zmiany pokoleniowe na rynku oraz szybki obieg informacji sprawia, że budowanie zaufania do marki wśród klientów jest dużo trudniejsze niż kiedyś. 

Według sondażu Gallupa jego poziom w USA spadł o 2% w stosunku do małych firm, a o 4% w odniesieniu do dużych biznesów. Czy to powinno niepokoić przedsiębiorców? Ciekawą dyskusję na ten temat znajdziesz pod artykułem:

Badania | Zakupy w Mateverse w branży B2B – amerykańscy managerowie poszukują doświadczeń, które fachowo łączą interakcje fizyczne i cyfrowe

Według badań przeprowadzonych przez Wunderman Thompson Commerce & Technology, 67% kupujących w obszarze B2B chce dokonywać zakupów online za pośrednictwem awatara w Metaverse. 

Dla wielu osób może to być spore zaskoczenie, ponieważ obraz klientów B2B jest wciąż dość stereotypowy – widzimy procedury, procesy i dużą przewidywalność. Tymczasem okazuje się, że klienci B2B tak jak i B2C szukają doświadczeń wielokanałowych – tak deklaruje 71% badanych. Po części wynikać to może z przejścia na pracę zdalną, ale przede wszystkim z tego, jak wygląda budowanie customer experience w obszarze B2C i do czego jesteśmy przyzwyczajeni jako konsumenci, dokonujący zakupów każdego dnia. 

Wiele wskazuje na to, że branżę B2B w obszarze kreowania doświadczeń klientów czeka wiele zmian. 

Technologia | Elon Musk jest są zaniepokojony wojskowym wykorzystaniem Starlink przez Ukrainę

Ukraińscy żołnierze nie ukrywają, że Starlink jako przełomowa technologia satelitarna nie tylko pozwoliła im utrzymać łączność, ale także lepiej celować w siły rosyjskie za pomocą artylerii i dronów. Elonowi Muskowi takie wykorzystanie jego technologii (w formie ofensywnej) się nie spodobało. Prezes SpaceX poinformował, że firma podjęła aktywne kroki, aby uniemożliwić wojsku ukraińskiemu korzystanie z technologii StarLink. 

CNN uzyskało dostęp do informacji wskazujących, że SpaceX próbował skłonić Pentagon do płacenia za tysiące terminali wraz z ich kosztowną łącznością dla ukraińskiego wojska i Służb wywiadowczych.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany
Wymagane pola są oznaczone *