fbpx

Rola projektanta w firmie

Ta jedna z najbardziej pożądanych obecnie ról w światowych organizacjach tak naprawdę dopiero wykształca swoją tożsamość. Liderami kompetencji design mogą stać się zarówno doświadczeni projektanci, liderzy zespołów UX, ale i wyżsi menedżerowie, którzy dostrzegli biznesowe szanse w obszarze projektowania doświadczeń. Niezależnie od backgroundu, liderów jednoczy konkretny cel: budowanie dojrzałości organizacji w zakresie projektowania doświadczeń. Odbywa się to na wielu płaszczyznach: budowania kompetencji w organizacji, zapewnianie efektywności operacyjnej prac UX/CX/SD, ewangelizacja i podnoszenie świadomości na temat myślenia projektowego. To osoba, która stara się i ma moc by zarówno wpływać na stosowanie metod UX w projektach, stworzyć projektantom i badaczom dobre warunki pracy, budować repozytoria wiedzy o użytkownikach jak i przekonywać interesariuszy o strategicznej wartości designu.

Biznesowa wartość designu

Lider kompetencji design to przede wszystkim osoba, której ZALEŻY. Zależy na tym, by klient rzeczywiście był w centrum zainteresowania firmy, która dzięki temu osiągnie dobre efekty biznesowe a jednocześnie będzie świetnym miejscem do pracy. Jednocześnie, lider kompetencji design musi jednocześnie radzić sobie z wieloma wyjątkowymi wyzwaniami:rn

  • Dbanie o zasoby UX/CX/SD – projektanci i badacze UX to pożądani na rynku, ambitni specjaliści. Zadbanie o ich warunki pracy i rozwój jest kluczowe, jeśli chcemy by utalentowani ludzie zostawali w naszym zespole
  • Budowanie porozumienia między działami – biznesowa wartość designu tworzy się m.in. dzięki przełamywaniu barier pomiędzy silosami organizacji i wspólnym wysiłkom w kierunku klientocentryczności. To satysfakcjonujące ale bardzo trudne zadanie, szczególnie jeśli nie pomaga nam bieżąca kultura organizacji.
  • Utrzymywanie know-how – metodyka pracy i narzędziownik w ramach projektowania doświadczeń i usług kształtuje się z roku na rok i trudno opierać się tu na wiedzy podręcznikowej. Kluczowa jest ciągła wymiana wiedzy i podpatrywanie dobrych praktyk ze świata.
  • Udowadnianie wartości projektowania – UX nadal postrzegane jest jako nadawanie warstwy estetycznej produktom. Stopniowe i metodyczne udowadnianie, że dobre doświadczenie klienta nie tylko przekłada się na sukces produktu, ale może być wręcz wyróżniającą strategią rynkową, to zadanie wymagające sporo wytrwałości.
  • Zachęcanie organizacji do transformacji – jak wytłumaczyć top managerom, że transformacja cyfrowa i transformacja zwinna to nie wszystko? Że fundamenty w postaci technologii i metodyk pracy nie przyniosą efektów, jeśli kultura organizacyjna nie będzie realnie wspierać klientocentrycznej innowacji? Lider designu musi wykorzystywać wszystkie okazje, by zdobywać wsparcie wśród kadry zarządzającej.

Design Maturity

rnLiderom designu z pomocą przychodzą nie tylko raporty branżowe i historie sukcesu pojedycznych firm, ale i kolejne pojawiające się narzędzia. Wśród nich warto wyróżnić modele dojrzałości, które systematyzują stadia rozwoju UX/CX/SD w organizacji.rnrnJedną z najnowszych propozycji jest tu UXalliance Design Maturity Model zbudowany na bazie wieloletnich doświadczeń międzynarodowego stowarzyszenia UXalliance (26 krajów partnerskich). Model rozpatruje 6 obszarów pracy nad designem w organizacji i dla każdego obszaru definiuje pięciostopniową ścieżkę kolejnych poziomów dojrzałości, względem której można dokonać diagnozy swojej firmy i zrozumieć, czego potrzeba by wejść na kolejny poziom.

Design Maturity to jednak nie tylko narzędzie audytu, ale również inicjatywy edukacyjne – takie jak kurs dla liderów obszaru designu, który startuje niedługo w Polsce.rnrnMożna więc liczyć, że stopniowo rola lidera w designie nie będzie już wymagać mindsetu prekursora, a modele i inicjatywy edukacyjne staną się podporą i platformą wymiany wiedzy na satysfakcjonującej ścieżce tworzenia zmiany w organizacji.

[ez-toc]

Szymon Mydlarz
Head of Sales
Podziel się

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany
Wymagane pola są oznaczone *