

M4B S.A. jest europejskim liderem rynku Digital Signage, producentem i dostawcą monitorów LCD i ekranów LED, cyfrowych tablic menu i totemów, kiosków i kas samoobsługowych oraz specjalnego oprogramowania.
E-kioski
Kasy samoobsługowe
Nasz klient zgłosił się do nas z wyzwaniem, z którym nie mierzyła się wcześniej żadna inna agencja UX. Chcieli zrewolucjonizować rynek kas samoobsługowych, ale nie brakowało im pewności, czy użytkownicy zrozumieją nowe funkcje bez onboardingu.
Zaczęliśmy od zebrania dobrych praktyk i benchmarków z kas samoobsługowych dostępnych w 8 różnych sieciach sklepów, z których codziennie korzystają tysiące klientów. Przeprowadziliśmy kilka iteracji i wykonaliśmy analizę ekspercką interfejsów. Niektóre z nich były wyjątkowe i inspirujące, inne pokazały nam, czego należy unikać.
Po przeprowadzeniu benchmarkingu spotkaliśmy się z klientami i postanowiliśmy zmapować ścieżkę podróży użytkownika. Oznaczało to konieczność podjęcia decyzji, co umieścić na poszczególnych ekranach oraz o zakresie MVP. Musieliśmy również wziąć pod uwagę unikalne funkcje oferowane przez kasy samoobsługowe, czyli sterowane głosowe – rewolucyjną funkcję kas.
Zaprojektowaliśmy klikalny prototyp dostosowany do sprzętu klienta. Chcieliśmy uwzględnić w nim wszystkie konieczne funkcje, więc zbudowaliśmy prototyp, który przypominał ostateczną konstrukcję kasy samoobsługowej. Głównym wyzwaniem było zaprojektowanie interfejsu w taki sposób, by ułatwił zrozumienie sterowania głosowego kasą samoobsługową.
Stworzona przez nas makieta i prototyp zostały przygotowane do testów z użytkownikami. Zdecydowaliśmy się na Rapid Iterative Testing and Evaluation (RITE): po przetestowaniu prototypu z kilkoma użytkownikami wprowadziliśmy pewne zmiany, a następnie ponownie przetestowaliśmy prototyp. Musieliśmy zmienić niektóre z wcześniej zaprojektowanych procesów, ponieważ użytkownicy uważali, że powinny działać inaczej.
Życzeniem naszego klienta było stworzenie nowoczesnego designu, by pasował do minimalistycznego kiosku. Omówiliśmy nasze pomysły na interfejs i w rezultacie zdecydowaliśmy się na neumorfizm – wygląd i styl zaprojektowanych przycisków wydaje się być wypukły lub wklęsły. Jednocześnie udostępniliśmy interfejs dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Przetestowaliśmy to na ekranach używanych w sklepach. Zaprojektowaliśmy zarówno tryb ciemny, jak i jasny, aby pasował do dwóch modeli kiosków.
Po pierwszej rundzie testów i ostatecznych projektach interfejsu użytkownika chcieliśmy uprościć niektóre mikrokopie używane w interfejsie w oparciu o zalecenia z pierwszej rundy naszych badań. Celem było przygotowanie interfejsu do kolejnej rundy testów.
Nadzorowaliśmy proces wdrożenia, sprawdzając jak działa self checkout w fazie rozwoju. Dodaliśmy również kilka dodatkowych kroków w procesach i wysłaliśmy nasze komentarze do programistów, aby cały proces przebiegał bezproblemowo.
Ostatnia runda testów została przeprowadzona na samym kiosku. Mogliśmy przetestować prawdziwy produkt w wersji alfa z użytkownikami. Wersja alfa mogła skanować produkty, co pomogło nam zidentyfikować pewne problemy w całym procesie. Przetestowaliśmy dwie wersje kiosku, mniejszą i większą. Do testów zaprosiliśmy również osoby niepełnosprawne, aby pomogły nam w stworzeniu produktu dostępnego dla użytkownika. W rezultacie dokonaliśmy ostatecznych poprawek w projekcie.
Stworzyliśmy intuicyjny interfejs o „wyglądzie premium”, jak sugerowali nam uczestnicy badania. Dzięki przeprowadzonym testom okazało się, że nowe funkcje, które nie były jeszcze dostępne na rynku, stały się łatwo zrozumiałe dla wszystkich naszych użytkowników.
Efektem końcowym prac był intuicyjny, przystępny projekt e-kiosku. Nasze badania wykazały, że nowe funkcje są łatwo zrozumiałe dla użytkowników.