strategy

Lider kompetencji design (UX, CX, SD) – jedna z najtrudniejszych ról w firmie

„Design” w organizacjach najczęściej kojarzymy z rolami takimi jak projektanci UX, badacze użyteczności, projektanci usług. Tymczasem przyglądając się firmom, które odniosły sukces dostrzegamy coraz częściej, że uzyskanie prawdziwej biznesowej wartości dzięki działaniom UX/CX/SD jest możliwe, gdy utalentowani specjaliści mają wsparcie zmotywowanych i silnych liderów obszaru designu.

Ta jedna z najbardziej pożądanych obecnie ról w światowych organizacjach tak naprawdę dopiero wykształca swoją tożsamość. Liderami kompetencji design mogą stać się zarówno doświadczeni projektanci, liderzy zespołów UX, ale i wyżsi menedżerowie, którzy dostrzegli biznesowe szanse w obszarze projektowania doświadczeń.

Niezależnie od backgroundu, liderów jednoczy konkretny cel: budowanie dojrzałości organizacji w zakresie projektowania doświadczeń. Odbywa się to na wielu płaszczyznach: budowania kompetencji w organizacji, zapewnianie efektywności operacyjnej prac UX/CX/SD, ewangelizacja i podnoszenie świadomości na temat myślenia projektowego. To osoba, która stara się i ma moc by zarówno wpływać na stosowanie metod UX w projektach, stworzyć projektantom i badaczom dobre warunki pracy, budować repozytoria wiedzy o użytkownikach jak i przekonywać interesariuszy o strategicznej wartości designu.

Biznesowa wartość designu

Lider kompetencji design to przede wszystkim osoba, której ZALEŻY. Zależy na tym, by klient rzeczywiście był w centrum zainteresowania firmy, która dzięki temu osiągnie dobre efekty biznesowe a jednocześnie będzie świetnym miejscem do pracy.

Jednocześnie, lider kompetencji design musi jednocześnie radzić sobie z wieloma wyjątkowymi wyzwaniami:

  • Dbanie o zasoby UX/CX/SD – projektanci i badacze UX to pożądani na rynku, ambitni specjaliści. Zadbanie o ich warunki pracy i rozwój jest kluczowe, jeśli chcemy by utalentowani ludzie zostawali w naszym zespole
  • Budowanie porozumienia między działami – biznesowa wartość designu tworzy się m.in. dzięki przełamywaniu barier pomiędzy silosami organizacji i wspólnym wysiłkom w kierunku klientocentryczności. To satysfakcjonujące ale bardzo trudne zadanie, szczególnie jeśli nie pomaga nam bieżąca kultura organizacji.
  • Utrzymywanie know-how – metodyka pracy i narzędziownik w ramach projektowania doświadczeń i usług kształtuje się z roku na rok i trudno opierać się tu na wiedzy podręcznikowej. Kluczowa jest ciągła wymiana wiedzy i podpatrywanie dobrych praktyk ze świata.
  • Udowadnianie wartości projektowania – UX nadal postrzegane jest jako nadawanie warstwy estetycznej produktom. Stopniowe i metodyczne udowadnianie, że dobre doświadczenie klienta nie tylko przekłada się na sukces produktu, ale może być wręcz wyróżniającą strategią rynkową, to zadanie wymagające sporo wytrwałości.
  • Zachęcanie organizacji do transformacji – jak wytłumaczyć top managerom, że transformacja cyfrowa i transformacja zwinna to nie wszystko? Że fundamenty w postaci technologii i metodyk pracy nie przyniosą efektów, jeśli kultura organizacyjna nie będzie realnie wspierać klientocentrycznej innowacji? Lider designu musi wykorzystywać wszystkie okazje, by zdobywać wsparcie wśród kadry zarządzającej.

Design Maturity

Liderom designu z pomocą przychodzą nie tylko raporty branżowe i historie sukcesu pojedycznych firm, ale i kolejne pojawiające się narzędzia. Wśród nich warto wyróżnić modele dojrzałości, które systematyzują stadia rozwoju UX/CX/SD w organizacji.

Jedną z najnowszych propozycji jest tu UXalliance Design Maturity Model zbudowany na bazie wieloletnich doświadczeń międzynarodowego stowarzyszenia UXalliance (26 krajów partnerskich). Model rozpatruje 6 obszarów pracy nad designem w organizacji i dla każdego obszaru definiuje pięciostopniową ścieżkę kolejnych poziomów dojrzałości, względem której można dokonać diagnozy swojej firmy i zrozumieć, czego potrzeba by wejść na kolejny poziom.

screen design maturity

Design Maturity to jednak nie tylko narzędzie audytu, ale również inicjatywy edukacyjne – takie jak kurs dla liderów obszaru designu, który startuje niedługo w Polsce.

Można więc liczyć, że stopniowo rola lidera w designie nie będzie już wymagać mindsetu prekursora, a modele i inicjatywy edukacyjne staną się podporą i platformą wymiany wiedzy na satysfakcjonującej ścieżce tworzenia zmiany w organizacji.

Damy Ci znać o nowych wpisach

(publikujemy ok. 2 artykuły miesięcznie).

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *