Czy obsługa Paczkomatu® z poziomu smartfona to dobry pomysł? Test aplikacji mobilnej InPost.

Ostatnie miesiące obfitowały w wiele nowości związanych z Paczkomatami® InPost. Poza rozbudowaniem sieci urządzeń oraz nawiązywaniu współpracy z kolejnymi podmiotami (m.in. z Vinted, AliExpress) następuje rozwój samej usługa dostarczenia. Zwiększono elastyczność wysyłania paczek dzięki zniesieniu wymogu rejestracji i logowania. Aktualizacją aplikacji mobilnej usprawniono natomiast proces odbioru. Dzięki temu nie jest już konieczne korzystanie z panelu dotykowego Paczkomatu. I właśnie tą ostatnią nowość zdecydowaliśmy się przetestować.

InPost w smartfonie

Do tej pory Aplikacja InPost służyła przede wszystkim do śledzenia przesyłki i pomocy w odbieraniu jej za pomocą 6-cyfrowego kodu lub kodu QR. W efekcie, nie dawało to dodatkowej wartości wobec SMS-ów wysyłanych do adresatów.

W pierwszej połowie listopada światło dzienne ujrzała aktualizacja aplikacji, umożliwiająca otwarcie Paczkomatu® z poziomu smartfona. Jest to oczywiście dodatkowa opcja rozszerzająca istniejące do tej pory formy odbioru. Czy rzeczywiście dzięki apce zaoszczędzisz swój czas? Czy odbiór z poziomu aplikacji działa bezproblemowo? I wreszcie jakie wrażenia mogą towarzyszyć Ci przy pierwszej styczności z InPost w Twoim smartfonie? Na te i wiele więcej pytań odpowiadamy w poniższym teście!

Pierwsze kroki

Po zainstalowaniu aplikacji na telefonie od razu otrzymujesz instrukcje, jak odebrać przesyłkę zdalnie oraz w jaki sposób możesz śledzić swoją przesyłkę.
Wskazówki są napisane zwięźle i prostym językiem. Z drugiej jednak strony można odnieść wrażenie, że tych informacji nie otrzymamy później, po zalogowaniu. Wprowadza to dyskomfort w poczuciu konieczności zapamiętania tych informacji.
Następnie należy zapoznać się i zaakceptować Regulamin.

Korzystasz z aplikacji InPost? Podziel się swoimi doświadczeniami i odbieraj bony do Empik.com!

Przejdź do RespoTeam i dołącz do dyskusji już teraz!

Kolejny krok to rejestracja. Potrzebny jest do tego jedynie numer telefonu. Formularz zawiera podpowiedź w jakim formacie numer telefonu powinien być podany. Od razu pojawia się również właściwa dla tego kontekstu klawiatura numeryczna. Po przepisaniu kodu aktywacyjnego dostarczonego SMS-em, możesz w pełni korzystać z aplikacji. Masz również możliwość wyrażenia zgody marketingowej lub jej pominięcie.

Pierwsze co rzuca się w oczy to baner reklamowy. Na szczęście można go wyłączyć z nadzieją, że już nie będzie się pojawiał. Niestety, reklama wciąż widnieje, już nie na stronie głównej, a w „Szczegółach przesyłki”. Zajmuje ona dużo miejsca, jednak nie utrudnia odczytania tych najważniejszych informacji. Warto podkreślić, że forma komunikatu zachęcającego do jak najszybszego odbioru paczki może pełnić rolę odwrotną do zamierzonej. Nieco krzykliwy baner przynosi na myśl mało interesujące reklamy, podczas gdy w rzeczywistości treść odnosi się do czasu odbioru Twojej paczki. Może taki motywator powinien być prezentowany jako jeden z podstawowych parametrów przesyłki podobnie jak jej status?

Zrzut ekranu 1: Krzykliwość banera może zniechęcać zamiast zachęcać do zapoznania się z treścią.

W aplikacji możesz sprawdzić status swojej przesyłki, czyli na którym z etapów doręczenia się znajduje: Gotowa do nadania, Przyjęta w Oddziale, Wysłana z Oddziału, Wydana do doręczenia, Gotowa do odbioru, Odebrana. Brakuje natomiast informacji o przewidywanym czasie dostarczenia. Gdy przesyłka będzie już w Paczkomacie®, umieszczona zostaje informacja (dzień tygodnia, data oraz godzina) do kiedy musisz ją odebrać. Obrazuje to też pasek stanu. Jest on trochę mylący, ponieważ żółty kolor znika, a nie jak można by było przypuszczać, zapełnia w miarę upływającego czasu. Choć w tym elemencie może być tyle samo przeciwników co zwolenników takiego sposobu działania.

Paczkomaty dla zaawansowanych

Kolejna nowość w aplikacji to udostępnienie innej osobie możliwości śledzenia Twojej przesyłki. Możesz również sprawdzać status paczki, która została zarejestrowana na inny numer telefonu, wpisując jej numer nadany przez InPost. W takiej sytuacji nie otrzymasz jednak kodów umożliwiających odbiór przesyłki. Ciekawą opcją jest możliwość nadania każdej paczce swojej nazwy, dzięki czemu przy większej ilości zamówień łatwiej jest odnaleźć właściwą przesyłkę. Niestety, nazwy te nie synchronizują się pomiędzy różnymi urządzeniami, na których korzystamy z aplikacji.

Zrzut ekranu 2: Nazwa przesyłki na jednym urządzeniu (po prawej) nie jest synchronizowana na drugim (po lewej).

Dane odebranych przesyłek są archiwizowane i przechowywane w aplikacji przez 30 dni. Po tym czasie tracimy do nich dostęp.

Odbiór na nowo

Największą nowością w apce InPost jest możliwość otwierania skrytki z poziomu smartfona. Dzięki temu nie trzeba przepisywać ani skanować żadnego z kodów. Jak dokładnie to działa?

Należy wybrać z aplikacji opcję „Szczegóły przesyłki”, następnie „Otwórz skrytkę zdalnie”. Otworzy się ona automatycznie, a aplikacja podpowie Ci w którą część Paczkomatu® należy się kierować. Wyświetlony zostanie komunikat, mówiący o tym w którym rzędzie i kolumnie znajduje się otwarta już skrytka. Co ciekawe, nie otrzymasz tej wskazówki w formie graficznej.

Opcja zdalnego odbioru pozwala oszczędzić sporo czasu. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę to, że w niektórych Paczkomatach® starego typu pulpit dotykowy często się zacina, a obsługa skanowania kodu QR wymaga od użytkownika sporej wprawy. Jeśli do tego wszystkiego dołożymy kolejki do odbioru, tworzące się szczególnie w okresie Świąt Bożego Narodzenia, możemy dodatkowo zyskać na czasie.

Kosmiczne rozwiązania

Działanie funkcji zdalnego odbioru odbywa się na podstawie lokalizacji telefonu odbiorcy poprzez sygnał GPS. W związku z tym mogą pojawić się wątpliwości czy rozwiązanie umożliwia korzystanie z Paczkomatów® znajdujących się w pomieszczeniach.

Sprawdziliśmy to na przykładzie chyba najbardziej „ukrytego” Paczkomatu® w Poznaniu, tj. zlokalizowanego na dworcu kolejowym Poznań Główny (POZ29A). Okazało się, że bez problemu telefon został zlokalizowany i otwarcie skrytki było możliwe.

Przy okazji tego testu ujawnił się natomiast inny problem związany z GPS. Przy skorzystaniu z opcji „Nawiguj”, pozwalającej wyznaczyć drogę do Paczkomatu®, wskazywana trasa (w oparciu o domyślną aplikację map w telefonie) nie jest optymalna. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze: ani Mapy Google ani Mapy (Apple) nie uwzględniają przejść i tras wewnątrz budynków. Z tego powodu wytyczana trasa zawarta jest w oparciu o pobliskie drogi i chodniki. Drugim z powodów jest nieprecyzyjne oznaczanie lokalizacji Paczkomatów®. W przypadku tego, który znajduje się na Dworcu Głównym wskazanie na mapie różni się znacznie od faktycznej lokalizacji.

Wszystko to może doprowadzić do sytuacji, w której będąc bardzo blisko Paczkomatu® otrzymujemy wskazówki nawigacji, które sugerują oddalenie się zamiast przybliżać nas do niego. Dlatego szczególnie jeśli poruszasz się pieszo i znajdujesz się w okolicy Paczkomatu® lepiej będzie polegać na opisach lokalizacji urządzenia (np. Hol główny dworca PKP – Poznań) niż nawigacji w telefonie.

Zrzut ekranu 3: Współrzędne geograficzne Paczkomatów nie zawsze są precyzyjne. Przez to nie zawsze warto ufać nawigacji.

Małe wpadki

Podczas korzystania z aplikacji odnieśliśmy wrażenie, że kwestia dopasowania jej do potrzeb i umiejętności osób, które są mniej biegłe w posługiwaniu się smartfonem była jednym z głównych założeń. Problemy z użytecznością, których można się doszukać są raczej niewielkie, acz zaskakujące jak na tak dobrze przygotowany projekt. Przykładem może być główny ekran aplikacji, na którym znajduje się komunikat o możliwości kliknięcia w symbol plusa w celu dodania numeru przesyłki. Jednak tapnięcie w ten symbol znajdujący się w treści komunikatu nie wywołuje żadnej akcji. Ten właściwy jest zlokalizowany obok.
To oczywiście drobnostka, jednak skuteczna w skonfundowaniu. A przecież wystarczy umożliwić tapnięcie także w obszar komunikatu, prawda?

Zrzut ekranu 4: Komunikat o możliwości dodania przesyłki do śledzenia. Aktywny obszar to wyłącznie symbol i żółte tło.

I „wielkie detale”

W mobilnej aplikacji InPost znajdziesz dużo „smaczków” z przesyłką w roli głównej. Emotikona paczki może wywołać uśmiech na twarzy, kiedy „cieszy się” z otwartej skrytki czy „gratuluje” zakończenia procesu rejestracji aplikacji.

Zrzut ekranu 5: Emotikona paczki towarzyszy użytkownikom podczas wykonywania większości działań w aplikacji.

Nic przypadkiem

Warto podkreślić, że InPost w swojej aplikacji zadbał o implementację piątej heurystyki Jacoba Nielsena. Mało prawdopodobne jest, aby udało Ci się otworzyć skrytkę będąc w odległości, która umożliwiłaby wyjęcie z niej paczki przez kogoś innego. Aplikacja komunikuje konieczność zbliżenia się do Paczkomatu® w założeniu na taką odległość, jaka pozwoli nadzorować to, co dzieje się przy urządzeniu.

Zrzut ekranu 6: Komunikat o zbyt dużej odległości od Paczkomatu, uniemożliwiającej otwarcie skrytki.

Samo otwarcie skrytki nastąpi po wydaniu jednoznacznego polecenia w aplikacji. Dzięki temu nic nie stoi na przeszkodzie, aby za każdym razem, kiedy odbierasz jakąś przesyłkę decydować o tym, w jaki sposób chcesz podjąć ją z Paczkomatu®. Oddanie kontroli użytkownikowi w tym względzie, to nie tylko uwzględnienie jednej z kolejnych heurystyk, lecz także, a może przede wszystkim, pole do zbudowania zaufania dla tego rozwiązania w takim tempie, jakiego potrzebuje każdy z nas – korzystających z Paczkomatów® InPost.

Podsumowanie

W efekcie prac nad raportem Samoobsługa i Automatyzacja 2020 przygotowanym wspólnie z Blue Media / Autopay potwierdziliśmy duży stopień otwartości i gotowości Polaków do samoobsługi. Paczkomaty® wpisują się w tę obserwację. Nowa wersja aplikacji mobilnej udowadnia natomiast, że granica automatyzacji może być przesuwana coraz to dalej. Potencjalne korzyści biznesowe dla InPost idą w parze z polepszeniem doświadczeń użytkownika na kluczowym punkcie styku klienta z usługą.

 

A jakie są Twoje doświadczenia z Paczkomatami®? Co zaskoczyło Ciebie najbardziej w korzystaniu z nowej aplikacji InPost? Podziel się tym z innymi użytkownikami, komentuj i odbieraj bony do Empik.com! Przejdź do RespoTeam i dołącz do dyskusji bezpłatnie.

Nazwa Paczkomat® jest znakiem towarowym zarejestrowanym na rzecz Integer.pl Spółka Akcyjna.

Damy Ci znać o nowych wpisach

(publikujemy ok. 2 artykuły miesięcznie).

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *