Jak budować zaufanie do serwisu www

Zaufanie jest sprawą szczególnie ważną w e-commerce, opartym często wyłącznie lub w dużej mierze o serwis internetowy.  Jest to jedna z największych przeszkód podczas rozpoczynania tego rodzaju działalności, z którą wiele firm sobie nie poradziło. Jak zatem budować zaufanie do serwisu www?

Problem jakim jest zaufanie do serwisu www polega na tym, iż w większości przypadków nie mamy tutaj namacalnego („ludzkiego”) kontaktu z pracownikami danej firmy. Nasze doświadczenia z korzystania z serwisu ograniczają się zazwyczaj do interakcji z systemem informatycznym.
Jak więc więc sprawić, by użytkownicy naszej strony www byli przekonani, że nasz biznes jest godny zaufania, a za jego fasadą stoi poważna firma i prawdziwi ludzie?
Pomóc w tym może kilka prostych zasad:
1. Dbaj o to, by treść była aktualna i wiarygodna – aktualizuj regularnie dział „Aktualności”, dbaj o wartość merytoryczną tekstów na stronie.
2. Pozyskaj wsparcie osób trzecich – cytaty i referencje są bardzo pomocne w budowie zaufania. Powołuj się na osoby, których tożsamość można w miarę możliwości zweryfikować.
3. Podawaj dane teleadresowe ze świata realnego – adres siedziby, numer telefonu, zdjęcie biura, to wszystko pokazuje, że twoja firma naprawdę istnieje.
4. Pokaż, że twoja firma zatrudnia pracowników – w dziale „O firmie” podaj krótkie notki biograficzne swoich pracowników. Pokaż, że oni naprawdę istnieją.
5. Nie stosuj inwazyjnych form reklamy – pewne formy reklamy na stronie www mogą spowodować, że strona odbierana jest jedynie jako platforma ich prezentacji , a treść na niej zawarta staje się niewiarygodna.
6. Oferuj użytkownikom możliwość kontaktu z działem pomocy – czasami FAQ to za mało. Kontakt z pracownikiem działu obsługi klienta to pomocny sposób w rozwiązywaniu problemów użytkowników oraz pomocny środek w budowie zaufania i wizerunku marki.
7. Unikaj błędów ortograficznych, stylistycznych i gramatycznych.
8. Dbaj o to, by komunikacja marketingowa serwisu www była spójna z innymi środkami przekazu firmy – zgodność serwisu z CI firmy sprawia, że użytkownik łatwo rozpozna, do kogo strona należy i skojarzy ją z Twoją firmą.

Damy Ci znać o nowych wpisach

(publikujemy ok. 2 artykuły miesięcznie).

Powiadomimy Cię o nowych wpisach

Twój email:
Gratulujemy! Już niedługo otrzymasz pierwszą porcję wiadomości ze świata UX.

Podobne artykuły

Komentarze (3)

  • Trzeba zauważyć, że część tych zasad wymaga pracy przede wszystkim już po stworzeniu serwisu.
    Z drugiej strony jednak, te działania oprzeć warto na pewnych założeniach, strategii. Tych niestety często brak, co utrudnia budowę zaufania.

  • W zależności od specyfiki naszego biznesu internetowego te 8 zasad można poszerzyć o:
    – Udostępnienie dostatecznych informacji na temat produktu/usługi; świadczy o profesjonalizmie a on wzbudza zaufanie
    – Publikacja opinii użytkowników o produktach/usługach (nie tylko tych najbardziej pozytywnych); do niej także odnosi się przytoczona przez autora zasada aktualności
    No i kolejna oczywista oczywistość – wygląd naszej strony internetowej. Nie zapominajmy o roli wrażeń estetycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *