Udane wystąpienie Symetrii na europejskim spotkaniu specjalistów eye tracking’u

Technika śledzenia wzroku jest nowoczesnym narzędziem stosowanym w badaniach percepcji i odczuć odbiorców zarówno mediów cyfrowych (strony WWW, reklamy internetowe) jak i tradycyjnych (reklamy prasowe, telewizyjne).

Zarejestrowany zapis sposobu, w jaki oglądają je odbiorcy służy ich ocenie i poprawie pod kątem skutecznej komunikacji. Eye tracking jest uważany za technologię przyszłości, tym bardziej cieszy więc fakt aktywnego uczestnictwa polskich specjalistów w rozwoju wiedzy na temat jego wykorzystywania.

Spotkanie użytkowników eye trackerów wiodącej na świecie marki Tobii skupiło we Frankfurcie nad Menem zarówno badaczy akademickich, jak i przedstawicieli firm z całego świata. Przygotowane przez agencję Symetria wystąpienie w dniu otwarcia konferencji spotkało się z wyjątkowo dobrym przyjęciem. Jak mówi Szeran Millo, dyrektor e-marketingu Symetrii: „Choć istotą naszej działalności jest wykonywanie zleceń dla klientów biznesowych, dużo uwagi poświęcamy również rozwojowi metod badawczych. Cieszymy się więc z każdej możliwości wymiany doświadczeń z innymi europejskimi specjalistami eye trackingu. We Frankfurcie zaprezentowaliśmy nasze spojrzenie na sposoby zapewniania wiarygodności wyników badań przeprowadzanych metodą think aloud, w której użytkownicy komentują obserwowane przez nich strony internetowe. Prelekcja zaprezentowana przez konsultanta usability Wojciecha Chojnackiego wywołała spore zainteresowanie słuchaczy, szczególnie wśród przedstawicieli firm zajmujących się ergonomią serwisów internetowych. Niewykluczone, że nawiązane przez nas kontakty zaowocują już wkrótce współpracą przy międzynarodowych projektach związanych z usability i eye trackingiem.”

Polskie wystąpienie dotyczyło prawidłowego stosowania eye trackingu w badaniach użyteczności oraz wykorzystania analizy kontekstów sytuacji. Ta ostatnia metoda opracowana przez Symetrię pozwala na uzyskanie bogatszych i dokładniejszych informacji na temat sposobu postrzegania serwisów WWW, zwłaszcza podczas wykonywania kluczowych dla użytkowników działań, takich jak przeglądanie oferty sklepu internetowego czy wypełnianie formularzy. Wojciech Chojnacki podkreśla poważny stosunek Symetrii do zagadnienia: „Wiele firm traktuje eye tracking jak modny dodatek. My używamy go jako integralnej części badań i przynosi to widoczne rezultaty.”

Obserwacje zachowań użytkowników są ważnym elementem audytów użyteczności serwisów, przeprowadzanych w celu zwiększenia ich ergonomii i efektywności. Usługi tego rodzaju są szeroko stosowane w USA oraz Europie Zachodniej. Od pewnego czasu zdobywają jednak popularność również w Polsce, w miarę jak coraz więcej firm uświadamia sobie konieczność optymalizowania swoich serwisów pod kątem wygody użytkowania. Mówi o tym Szeran Millo: „Optymistycznym jest fakt, że coraz więcej polskich firm uświadamia sobie, jak duże znaczenie dla sukcesu serwisu internetowego ma jego ergonomia. Może o tym świadczyć choćby długa lista naszych klientów – rozbudowane badania zlecały nam w ostatnim czasie firmy takie jak TRIADA SA, Hoopla.pl, Home.pl, Telewizja Polska, PGNiG, czy Wyższa Szkoła Bankowa.”

Eye tracking to nie tylko strony WWW – wykorzystując zdobyte doświadczenie, Symetria stosuje od niedawna śledzenie wzroku również w badaniach skuteczności reklam internetowych i prasowych. Można więc przypuszczać, że już w niedalekiej przyszłości technologia ta stanie się istotnym aspektem wielu rodzajów badań konsumenckich. Jeśli ta przyszłość już się rozpoczęła, dobrze jest mieć pewność, że Polska nie pozostaje w tyle.

O Symetrii: W obszarze działań istniejącej od 1998 r. Symetrii znajdują się audyty serwisów i intranetów, analizy reklam i layoutów internetowych i prasowych. Agencja doradza w zakresie architektury informacji i we własnym laboratorium eye trackingowym przeprowadza testy użyteczności z udziałem użytkowników. Do klientów Symetrii w zakresie web usability należą m.in: PGNiG SA, TVP S.A, Home.pl, TRIADA SA, sieć marketów Piotr i Paweł czy Wyższa Szkoła Bankowa.
Więcej o Symetrii: http://www.symetria.pl   Więcej o UPA: http://www.upassoc.org/   Dodatkowych informacji udziela: Szeran Millo, szeran@symetria.pl

Damy Ci znać o nowych wpisach

(publikujemy ok. 2 artykuły miesięcznie).

Powiadomimy Cię o nowych wpisach

Twój email:
Gratulujemy! Już niedługo otrzymasz pierwszą porcję wiadomości ze świata UX.

Podobne artykuły

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *