Zdalne badania użyteczności – którą metodę wybrać

Zdalne badania użyteczności są coraz silniej rozwijającą się gałęzią badań użyteczności. Praktycznie z dnia na dzień pojawiają się nowe narzędzia dające badaczom szerokie pole wyboru.

Ten dynamiczny rozwój zmusza również do dokonywania wyboru pomiędzy różnymi narzędziami i technikami. W niniejszym artykule postaram się pomóc w wyborze odpowiedniej metody badawczej.

Kilka słów wprowadzenia

Jeszcze kilka lat temu słowo użyteczność w Polsce praktycznie nie istniało. Obecnie coraz częściej w trakcie tworzenia, przebudowy serwisów WWW właściciele myślą o poprawie ich ergonomii. Najczęściej do tego celu wykorzystywane są badania eksperckie (heurystyczne) polegające głównie na badaniu zgodności ze standardami albo badania użytkowników w laboratoriach. Ich największymi wadami są brak udziału użytkowników (przy analizie eksperckiej) lub mała liczba użytkowników (często trudno podjąć decyzję biznesową opartą na badaniu 6 czy 10 osób). Widząc te ograniczenia firmy badawcze na całym świecie zaczęły tworzyć narzędzia do zdalnego badania użytkowników poprzez Internet, upatrując w nich remedium na wymienione wyżej problemy.

workplaces

Zdalne (online, przez Internet) badania użyteczności

Badania użyteczności online są to badania, w których Internet wykorzystuje się jako narzędzie łączące badacza z badanym (stąd też ich nazwa). Badania te są odpowiedzią na następujące „postulaty biznesu”:

Rodzaje zdalnych badań użyteczności

W literaturze dotyczącej zdalnych badań użyteczności można znaleźć dużo różnych przymiotników: (nie)moderowane, (a)synchroniczne, automatyczne, zdalne. Dodatkowo, przymiotniki te są łączone w różnych konfiguracjach i czasami ciężko zrozumieć o jakie  badania tak naprawdę chodzi. Osobiście proponuję następujący podział:

Porównanie metod

Chcąc ułatwić podjęcie decyzji o doborze jednej z powyższych metod dokonałem ich porównania według następujących kryteriów:

Metoda Badanie zdalne moderowane Zdalne niemoderowane badanie jakościowe Zdalne niemoderowane badanie ilościowe
Standardowa wielkość próby 5 – 15 10 – 30 100 – 1000
Otoczenie badawcze Naturalne Naturalne Naturalne
Miary badawcze (sukces, czas, kliknięcia, itd.) Tak (badacz) Tak (badacz) Tak (narzędzia)
Badanie zachowań Tak Tak Tak (częściowo)
Badanie preferencji/opinii Tak Tak (częściowo) Tak (częściowo)
Pytania potestowe Tak Tak Tak
Przedmiot bania (strona WWW, prototyp) Dowolny Dowolny Dowolny
Wpływ moderatora Duży Brak Brak

Badania użyteczności on-line są odpowiedzią na wskazane wyżej postulaty „biznesu”. Mają one spełniać te oczekiwania poprzez:

·zbieranie dużej liczby wyników (dostarczanie danych ilościowych),

·zbieranie informacji na temat użyteczności, ale również postaw, opinii, stosunku do produktu (poznanie UX),

·zbieranie wyników w możliwie jak najkrótszym czasie (krótki czas realizacji badań),

·w miarę możliwości utrzymanie dotychczasowych korzyści, które dawały badania użyteczności.

Spełnienie tych postulatów jest możliwe dzięki unikatowemu pozycjonowaniu badań użyteczności przez Internet w kontekście innych metod badawczych (Rysunek 2).

 
 
 

Podsumowanie

Badania użyteczności są coraz powszechniejszym sposobem badania jakości stron internetowych, a w ich obszarze zdecydowanie najszybciej rozwijają się badania przez Internet.  Celem tego rozwoju jest przede wszystkim chęć sprostania ciągle rosnącym potrzebom biznesowym.

W niniejszym wpisie zaprezentowałem i porównałem wybrane obszary w zakresie badań przez Internet. Z pewnością nie wyczerpują one całego dostępnego zasobu nowych metod. Najważniejsze jest jednak, aby być świadomym dostępnych możliwości oraz korzystać z nich zdroworozsądkowo. W wielu sytuacjach zdalne badania mogą z powodzeniem zastąpić badania w laboratorium czy analizę ekspercką, w wielu okażą się całkowicie bezużyteczne. Moim celem  było ułatwienie podejmowania trafnych decyzji.

Damy Ci znać o nowych wpisach

(publikujemy ok. 2 artykuły miesięcznie).

Powiadomimy Cię o nowych wpisach

Twój email:
Gratulujemy! Już niedługo otrzymasz pierwszą porcję wiadomości ze świata UX.

Podobne artykuły

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *