We make users buy

Proud member of UX Alliance

Użyteczność serwisu – czy rzeczywiście potrzebuję sloganu?

Użyteczność serwisu – czy rzeczywiście potrzebuję sloganu?

Wydawać by się mogło, że slogan[1] jest niepotrzebny na stronie www, skoro wystarczy przejrzeć zawartość, by poznać cel jej istnienia. Jednak użytkownik Internetu nie ma tyle cierpliwości ani czasu, by zapoznawać się z każdym serwisem. Zatem warto zastanowić się, jaką funkcję spełnia slogan biorąc pod uwagę użyteczność witryny, jaki powinien być dobry slogan i czy funkcjonuje on na polskich stronach www.

Czym jest slogan na stronie internetowej?

Jest to każda treść powiązana w widoczny sposób z logo serwisu, przekazująca informacje na temat idei i celu funkcjonowania strony. Przykładowo tego typu tekst określa, co jest obiektem zainteresowań danej firmy lub co ona nam oferuje. Steve Krug, autor książki „Nie każ mi myśleć: o życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych” uważa, że internauta po wejściu na stronę w ciągu kilku sekund powinien być w stanie odpowiedzieć na pytania:

  • jaką witrynę odwiedza,
  • jakie są jej główne kategorie,
  • z jakich opcji może skorzystać na poziomie nawigacji lokalnej,
  • w którym miejscu strony się znajduje oraz w jaki sposób może przeszukać jej treść.

Zamieszczenie na stronie sloganu skraca czas, jaki użytkownik przeznacza na poznanie  podstawowych informacji o witrynie, a co za tym idzie zwiększa jej użyteczność.

Jaki powinien być dobry slogan?

Przede wszystkim krótki, najlepiej by zawierał do ośmiu słów. Ważne jest by był zrozumiały i jasny oraz przekazywał informacje o witrynie.

Slogany na polskich stronach internetowych

Niestety, na polskich stronach internetowych slogany pojawiają się rzadko, a jeśli już, to często nie przekazują w jasny i prosty sposób informacji o celu witryny. Zdarza się wykorzystanie zamiast odpowiednio dobranego sloganu hasła reklamowego, który służy zupełnie innym celom.

Przykłady

logo empik.com i merlinPowyższe dwa przykłady pokazują, że nawet sklepy internetowe o podobnym profilu inaczej podchodzą do kwestii wykorzystania sloganu. Empik.com całkowicie z niego zrezygnował, natomiast Merlin.pl postanowił uzupełnić swoje logo o krótki tekst „sklep z wyobraźnią”. Niestety, wyrażenie to nie niesie ze sobą informacji na temat rodzaju oferowanych przez niego produktów.

Tylko najbardziej znane firmy mogą pozwolić sobie na pominięcie tak ważnego źródła informacji o witrynie jak slogan. Na polskim rynku z pewnością należy do nich Allegro i rzeczywiście go nie podaje. Co jednak w sytuacji, gdy na stronę wejdzie nowy użytkownik, który nigdy o Allegro nie słyszał? Slogan byłby dla niego cenną informacją o witrynie.

allegro

Nawet znane firmy, takie jak Sony czy IKEA, decydują się na umieszczenie sloganu przy swoim logo.

Sony i IKEA

Chociaż powyższe przykłady pochodzą z polskich serwisów, tylko IKEA zamieściła slogan w naszym języku. Dodatkowo oba slogany tak naprawdę pochodzą z reklam, nie są zatem specjalnie dobrane, by oddawać treść serwisu.

Jeśli ktoś ma wątpliwości, czy stosować slogan powinny powszechnie znane witryny, niech zajrzy na najpopularniejszy w Polsce serwis społecznościowy. Tak, nawet „nasza-klasa” posiada swój slogan, który wskazuje, że jest to miejsce służące celom towarzyskim. Takiej informacji nie znajdziemy już na stronie innej internetowej społeczności grono.net, co przypadkowego użytkownika może zmusić do jej poszukiwania w całym serwisie.

nasza-klasa i grono.net

Poniżej prezentowany jest fragment strony głównej wyszukiwarki klastrowej Carrot2. Ilu użytkowników jest w stanie z całą pewnością określić, czym ona jest bez sprawdzenia w dziale „About”? Prawdopodobnie znajdą się osoby, które odpowiedzą prawidłowo, ale o wiele prostszym rozwiązaniem byłoby umieszczenie takiej informacji obok logo.

carrot2

Dla porównania na stronie głównej netsprint.pl krótki slogan w zwięzły sposób przekazuje cel istnienia serwisu i pozwala bez żadnych wątpliwości stwierdzić, że jest to wyszukiwarka.

netsprint

Przykładem sloganu, który jest na dobrej drodze, by pełnić funkcję cennego źródła informacji o serwisie jest getionary.pl. Zawiera on odpowiedzi na pytania, jakie może postawić użytkownik: czym jest getionary i ile kosztuje dostęp do niego. Brakuje w nim tylko jednej informacji – jaki to rodzaj słownika.

getionary

Podsumowanie

Jak widać na podstawie powyższych przykładów, w polskim internecie funkcjonuje już slogan jako źródło informacji o witrynie. Niestety, nie występuje często, a jego użycie nie zawsze jest prawidłowe. Miejmy nadzieję, że ta sytuacja ulegnie poprawie i twórcy stron internetowych zrozumieją, że umieszczenie sloganu zwiększa użyteczność witryny.

Powrót [1] Mimo licznych wątpliwości, czy słowo „slogan” rzeczywiście w pełni oddaje przedmiot treści notki, zdecydowaliśmy się je pozostawić, ponieważ takie wyrażenie pojawia się w polskiej literaturze, na przykład w książce Steve’a Kruga „Nie każ mi myśleć: o życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych”.

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

Cart

Technologia walidacji poprzez skan twarzy jest coraz popularniejsza. I dobrze moim zdaniem jest to j...

Mateusz

Macie mnie, pierwszy akapit mnie kupił :) Muzeum whisky, zazdroszczę!

Julia

Bardzo ciekawy post, ale mam jedną uwagę. Możecie wprowadzić możliwość powiększania zdjęć ...

lukas

akurat uzycie formularaza jest najlepsza opcja zamiast adresu email

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria