We make users buy

Proud member of UX Alliance

Użyteczna analiza ruchu na stronie

Użyteczna analiza ruchu na stronie

Internet w ostatnich latach zaczął odgrywać jedną z najważniejszych ról w działaniach marketingowych wielu firm. Jednak każdy, kto wykorzystuje to narzędzie i oczekuje, że jego strona www przyniesie zwiększenie przychodów i dochodów firmy, musi uczciwie i rzetelnie podejść do tematu ruchu na stronie. Jeśli firma wystarczająco dobrze nie pozna zachowania użytkowników na swojej witrynie, jej działania dotyczące marketingu internetowego będą zmierzały donikąd.

Wiedza to potęgi klucz

Chyba nikogo nie może dziwić fakt, że wraz ze wzrostem znaczenia internetu, bardzo dobrze rozwija się gałąź badań związanych z ruchem na stronie – Web Analytics. Wiedza, jaką dostarczają narzędzia takie jak np. Google Analytics jest bezcenna. Prawidłowe zebranie, zmierzenie i przeanalizowanie danych internetowych daje możliwość zlokalizowania i wyeliminowania słabych stron serwisu. Poznanie potrzeb klientów umożliwia jak najlepsze dopasowanie oferty firmy, natomiast analiza ścieżek zakupowych pozwala je zoptymalizować tak, aby wskaźniki konwersji były jak najwyższe.

Ale gdzie jest haczyk?

Zebranie danych to początek, który jest stosunkowo prosty. Można na przykład skorzystać z bezpłatnego i bardzo dobrego narzędzia, jakim jest Google Analytics. Wystarczy, że w odpowiednim miejscu na każdej stronie serwisu umieszczony zostanie specjalnie przygotowany przez Google kod śledzący, a już po 24h będzie można obejrzeć pierwszy raport dotyczący ruchu użytkowników w serwisie.

Prawdziwe problemy pojawiają się jednak podczas analizy przedstawionych informacji. Jak pokazuje poniższy przykład, sytuacje, z którymi muszą sobie poradzić narzędzia mierzące ruch na stronie, są złożone:

Dzień 1
Para małżonków postanawia w sierpniu wyjechać na wakacje. Posiadają jeden komputer domowy i za jego pośrednictwem małżonka wyszukuje kilka ciekawych ofert i zapisuje listę linków.
Tego samego wieczoru małżonek przegląda listę, jednak nie potrafi jeszcze podjąć decyzji i wysyła maila na swój adres służbowy z 3 najlepszymi ofertami.

Dzień 2
Małżonek podczas przerwy w pracy przegląda ofertę biura podróży, którą przesłał sobie dzień wcześniej. Ostateczna decyzja nie zostaje podjęta dlatego mąż, wracając do domu, raz jeszcze za pomocą telefonu komórkowego przegląda stronę biura.

Dzień 3
Małżeństwo, nie mogąc się zdecydować, prosi znajomych o pomoc. Spotykają się na kawie i razem oglądają wybrane wycieczki. Zadowoleni małżonkowie wracają do domu i wieczorem zamawiają wycieczkę.

W chwili obecnej nie ma na świecie takiego narzędzia śledzącego ruch na stronie, które poradziłoby sobie z tym scenariuszem. W sytuacji, gdy jeden użytkownik korzysta z kilku urządzeń lub kilka użytkowników z jednego urządzenia, dane są tak silnie ze sobą powiązane, że nie można ich prawidłowo zliczyć.
Niestety – bardzo duża liczba osób nadal przyjmuje liczby prezentowane przez programy Web Analytics jako wartości nominalne, w wyniku czego często można usłyszeć, że programy te są niedokładne, a raporty stworzone na podstawie dostarczonych przez nie danych – bezwartościowe, gdyż obarczone są dużym błędem.

Użyteczna analiza

Jedynie osoby znające słabości narzędzi analitycznych będą mogły w pełni z nich skorzystać i prawidłowo wykorzystać do swoich biznesowych celów. Prawda jest taka, że na chwilę obecną narzędzia Web Analytics nie są i nie będą w 100% dokładne. Co gorsza, zmierzenie wielkości błędu dostarczanych przez nie danych jest również trudne. Okazuje się jednak, że nie dokładność tych programów się liczy, ale ich precyzja. Różnica pomiędzy dokładnością, a precyzją metod pomiaru została dobrze zilustrowana na poniższej grafice, zaczerpniętej z wpisu na wikipedii.

Dokładność & Precyzja

Dokładność & Precyzja

Badając ruch na stronie, znaczenie zyskują przede wszystkim powtarzalność i odtwarzalność wyników. Na szczęście, jeśli nie zmieniamy narzędzi analitycznych i nie dochodzi do diametralnych zmian w technologii, możemy bez obaw porównywać miesiące, a nawet lata, gdyż nasze dane spełniają te dwa kluczowe kryteria. Dzięki temu mamy solidne fundamenty, by wyciągać prawidłowe wnioski i na ich podstawie tworzyć trendy dotyczące ruchu w danym serwisie. Bardzo ważne jest, aby zwrócić szczególną uwagę na słowo trendy, gdyż jest to najważniejszy aspekt związany z posługiwaniem się narzędziami Web Analytics.
Dlatego też w raportach dotyczących ruchu na stronie powinny znajdować się wnioski ogólne, które paradoksalnie w tym przypadku są bardziej dokładne i nie tracą swoich wysokich walorów informacyjnych np.:

  • 45% ruchu na stronie pochodzi z wyszukiwarek,
  • jedynie 13% użytkowników odwiedziło stronę x,
  • w porównaniu do poprzedniego kwartału konwersja powiększyła się o 32%,
  • w stosunku do poprzedniego miesiąca liczba odwiedzających nasz serwis wzrosła o 40%.

Czy warto?

Użytkownika, który trafił na nasza stronę, tak naprawdę dzieli tylko jedno kliknięcie od strony konkurencji. Jeśli nie znajdzie informacji, których szukał lub poczuje się zagubiony na naszej witrynie, nic nie powstrzyma go od opuszczenia naszego serwisu. Dlatego warto zrobić wszystko, aby strona, na którą przychodzą internauci była jak najlepsza. Dzięki stałej kontroli i badaniu ruchu na stronie, możemy sprawdzić, czy wszystko działa prawidłowo oraz czy nie popełniliśmy nigdzie błędu, a nasza serwis nie jest jak przysłowiowe „wiadro z dziurami” przez, które wypływają potencjalni klienci i pieniądze.

Przeczytaj też:

3 komentarzy

  1. ruch na stronie - 03.02.2011 11:58

    Ale powiedzmy sobie szczerze – scenariusz, który przedstawiasz nie dzieje się zbyt często, przynajmniej nie na wszystkich stronach. W większości jednak są trzy opcje – użytkownik zostaje, użytkownik wychodzi i wraca, użytkownik wychodzi i nie wraca – w każdym przypadku korzysta z tego samego urządzenia.

      Cytuj  Odpowiedz

  2. Krystian Mrozek - 25.02.2011 13:22

    Oczywiście zgadzam się, że te trzy opcje zachowania użytkowników, które wymieniłeś są najczęściej spotykane w Internecie ale co do faktu, że najczęściej korzystają z tego samego urządzenia to muszę się nie zgodzić.

    Alternatywny scenariusz:
    1) praca – krótka przerwa i zapoznanie się z informacjami na jednym z portali
    2) dom – ponowne sprawdzenie co wydarzyło się na świecie
    3) u znajomego – sprawdzenie wyniku meczu

    1 człowiek = 3 UU

    Dlatego należy pamiętać, że liczby jakie otrzymujemy np. w Google Analytics są obarczone pewnym błędem.
    Co nie zmienia faktu, że dostarczają nam bardzo ważnych i cennych informacji dotyczących ruchu na stronie.

      Cytuj  Odpowiedz

  3. Bartek - Memtor - 16.07.2014 13:57

    Nadal cel, na który przeznaczany jest największy budżet to pozyskanie ruchu na stronie. Często zapomina się o analizie tego ruchu. A przecież zwiększenie efektywności działania strony, podniesienie ilości konwersji i pozyskiwanie większej liczby klientów z użytkowników odwiedzających stronę jest równie ważne, jeśli nie ważniejsze. Dlatego coraz częściej w ofertach firm zajmujących się marketingiem internetowym pojawia się usługa analityki internetowej.

      Cytuj  Odpowiedz

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Afterweb

Ciekawe, ciekawe ! :)

Aneta

Hej, a mi się "bardzo średnio" strona księgarni PWN podoba. Już na samo zerknięcie widzę błę...

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

mateusz hauer

pytanie - na ile takie badania są miarodajne ? rozumiem że wykonane jako jedynie nie są dobrą po...

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria