We make users buy

Proud member of UX Alliance

UX LX User Experience Lisbon 2015 – relacja z wydarzenia

lisbon

Na początku czerwca w słonecznej Lizbonie miała miejsce konferencja UX LX User Experience Lisbon. Co można powiedzieć o tym wydarzeniu? Na pewno to, że na dobre wpisało się w kalendarze wielu praktyków UX, co było widać po frekwencji. Wzięło w niej udział kilkaset osób z całego świata, na co dzień zajmujących się UX. Wykłady i warsztaty prowadzili czołowi praktycy i autorzy popularnych książek z tematyki user experience. W poniższym tekście podsumowuje najciekawsze moim zdaniem wystąpienie z drugiego dnia konferencji

Miałam okazję wziąć udział tylko w dniu z wykładami i muszę przyznać, że czuję pewien niedosyt. Chciałabym więcej praktycznych informacji, wskazówek czy case’ów, pokazujących w jaki sposób doskonalić warsztat projektanta i badacza. Udało się jednak znaleźć i takie wykłady, które inspirowały do działania. Jednym z nich była prezentacja projektu zrealizowanego dla niewidomych. Zawsze cieszą mnie realizacje, które rozwiązują ważne problemy społeczne i udowadniają, że UX to nie tylko komercyjne projekty.

We wspomnianym przykładzie, projektanci studia ustwo we współpracy z Royal London Society for Blind People chcieli rozwiązać problem związany z transportem publicznym. Jedną z priorytetowych potrzeb młodych, niewidomych i niedowidzących osób z Londynu była możliwość samodzielnego podróżowania transportem publicznym, z którego korzystali w drodze do szkoły, pracy czy na spotkania ze znajomymi.

lisbon wystapienie

Przedstawiciele studia ustwo, aby lepiej poznać potrzeby grupy docelowej, przeprowadzili na sobie eksperyment. Założyli specjalne okulary symulujące wady wzroku i udali się w podróż metrem. Dzięki temu mogli na własnej skórze odczuć, z jakimi problemami mierzą się na co dzień osoby niewidome i niedowidzące. Po zmapowaniu swoich doświadczeń z tej podróży, zorganizowali wspólne warsztaty z młodzieżą niedowidzącą. Miały one na celu przedstawienie wyników badania oraz omówienie i uzupełnienie zidentyfikowanych problemów.

Poszukując rozwiązania, projektanci od razu przyjęli, że musi być to „produkt z półki” – technologia i urządzenie, które grupa docelowa już posiada. Chodziło o to, aby uniknąć konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów i wyeliminować potencjalne bariery wejścia. W ten sposób zrodził się pomysł na wykorzystanie beaconów, które współpracują ze smartfonami. Beacony to nadajniki, które emitują stały, unikalny sygnał korzystając z energooszczędnej technologii Bluetooth Low Energy. Sygnał ten jest odbierany przez telefony i wywołuje reakcje w postaci powiadomień push, uruchamiania aplikacji itp. W przypadku omawianego projektu beacony nadawały instrukcje audio, które użytkownik odsłuchiwał na swoim telefonie i wiedział dokładnie w jakim miejscu metra się znajduje i w jaki sposób powinien się po nim poruszać.

Sygnał był odbierany dzięki aplikacji Wayfindr. Po zaprojektowaniu tego rozwiązania zostały przeprowadzone testy. Zidentyfikowano wówczas kilka problemów. Jeden z nich był związany z różnym tempem poruszania się ludzi – szybciej przemieszczały się osoby z psem przewodnikiem, niż te korzystające jedynie z laski. Oznaczało to, że osoby poruszające się szybciej nie były w stanie usłyszeć komunikatów do końca. Inny problem dotyczył nieprecyzyjnych instrukcji – m.in. pojawiła się informacja o schodach ale bez wskazania dokładnej liczby stopni. Tak sformułowany komunikat nie ułatwiał sprawnego poruszania się – użytkownik nie wiedział ile schodów ma jeszcze przed sobą i musiał poruszać się ostrożnie. Naprawa tych błędów znacznie poprawiła satysfakcję osób korzystających z aplikacji.

Wayfindr jest ciekawym przykładem na to, w jaki sposób działania UX można wdrażać w sektorze NGO. Jak dowiedziałam się na konferencji, londyńskie metro to nie ostatni przypadek współpracy ustwo i Royal London Society for Blind People. Obie instytucje planują rozszerzenie aplikacji na transport autobusowy, kolejowy a nawet na komunikację międzynarodową. Pozostaje trzymać kciuki za realizację tych planów i mieć nadzieję, że wkrótce doczekamy się podobnych projektów na naszym rynku.

Więcej na temat projektu i aplikacji Wayfindr:

Monika Banach UX Specialist | Symetria

Źródło zdjęć: facebook.com/UXLisbon

Przeczytaj też:

Brak opcji komentowania.

Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

Cart

Technologia walidacji poprzez skan twarzy jest coraz popularniejsza. I dobrze moim zdaniem jest to j...

Mateusz

Macie mnie, pierwszy akapit mnie kupił :) Muzeum whisky, zazdroszczę!

Julia

Bardzo ciekawy post, ale mam jedną uwagę. Możecie wprowadzić możliwość powiększania zdjęć ...

lukas

akurat uzycie formularaza jest najlepsza opcja zamiast adresu email

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria