We make users buy

Proud member of UX Alliance

Projektowanie pozytywnego UX aplikacji mobilnej. Jak sprawić, aby użytkownicy ją pokochali?

Projektowanie pozytywnego UX aplikacji mobilnej. Jak sprawić, aby użytkownicy ją pokochali?

Pierwszy krok w projektowaniu aplikacji mobilnej nie wymaga żadnych umiejętności technicznych. Mimo to, jest on zdecydowanie najtrudniejszy. Jest nim wypracowanie odpowiedniego pomysłu na samą aplikację. W tym momencie w Sklepie Google dostępnych jest ponad 2 miliony aplikacji, z których być może nawet kilka tysięcy stanowić będzie Twoją pośrednią lub bezpośrednią konkurencję. Dlatego też podstawową zasadą w projektowaniu aplikacji jest…

Wyróżnij się

Musisz pamiętać o tym, że Twoja aplikacja, czy to w Sklepie Google, czy w iTunes, zawsze będzie ulokowana tuż obok swojej bezpośredniej konkurencji.

„Użytkownicy wypróbowują wiele rozwiązań ale decyzję o dalszym korzystaniu z danej aplikacji podejmują w ciągu 3-7 dni od jej zainstalowania Niezwykle istotne jest więc utrzymanie zainteresowania użytkownika przez co najmniej tydzień, od pierwszego uruchomienia aplikacji.”

AnkitJain (CEO, Quettra Inc.)  http://bit.ly/1MJY1qz

 

Tym istotniejsze jest więc, by już w pierwszym etapie jej tworzenia położyć nacisk na wypracowanie odpowiednio jasnego USP (Unique Selling Proposition), a więc kluczowej propozycji wartości dla jej użytkownika. Zanim rozpoczniesz projektowanie musisz tę kwestię na prawdę mocno przemyśleć. Zaproś wszystkich interesariuszy projektu i przedyskutujcie ten temat najlepiej w formie warsztatu. Zastanówcie się nad realną potrzebą, jaką Twoja aplikacja ma zaspokajać. Możesz w tym celu wykorzystać choćby takie narzędzie jak Value Proposition Canvas (Rys.1). Za jego pomocą w prosty sposób określicie potrzeby użytkowników oraz sposoby ich zaspokojenia w projektowanej aplikacji. 

apka mobilna1

Rys.1. Value Proposition Canvas to proste i skuteczne narzędzie do weryfikacji koncepcji projektowej aplikacji. http://bit.ly/1xRy4QL

Nie komplikuj

Aplikacja mobilna powinna być jak najprostsza w użyciu. Skup się na tym by podstawowe funkcje były łatwo dostępne, a ich użytkowanie zrozumiałe i intuicyjne dla każdego użytkownika. Twój produkt powinien zapewniać jak najefektywniejszy sposób realizacji celów użytkownika. Nie komplikuj, poprzez eksponowanie zbyt dużej ilości funkcjonalności pobocznych. Nie dopuść do tego by się kanibalizowały i jednocześnie walczyły o uwagę użytkownika. Każdy projekt powinien posiadać swoje „epicentrum”, czyli kluczową funkcjonalność, którą zauważy i od razu zrozumie każdy, kto właśnie zainstalował aplikację. Nie bój się usuwać funkcjonalności. Jeśli masz problem z decyzją, które z nich powinny być ujęte w projekcie, skorzystaj z macierzy wartość-koszt, jako najprostszego narzędzia do określenia zakresu projektu. Na jednej osi odkładasz potencjalną wartość z wdrożenia danej funkcjonalności, na drugiej koszt jej implementacji. Dzięki temu możesz w szybki sposób dokonać wstępnej weryfikacji listy funkcji, które powinny zostać wdrożone w pierwszej kolejności. Możesz również skupić się na nieco bardziej zaawansowanym narzędziu – tzw. Modelu Kano. Pomoże Ci on określić funkcjonalności absolutnie niezbędne do umieszczenia w twoim projekcie oraz te, których nawet niepełne wdrożenie przyczyni się do znaczącego skoku User Experience. Więcej informacji na ten temat znajdziesz pod tym linkiem: http://bit.ly/1dXGhM8

Wykorzystaj możliwości

To co odróżnia aplikację od strony mobilnej, to fakt, że w pełni dysponujemy potencjałem urządzenia i funkcjami oferowanymi przez system operacyjny, na którym ją uruchamiamy. Dzięki temu możemy zaoferować użytkownikowi dodatkowe opcje i większą efektywność działania, które nadal nie są dostępne dla stron mobilnych. Aplikacje mogą wykorzystywać w pełni możliwości sprzętu, jak np. dostęp do aparatu, akcelerometru, czy też modułów komunikacji Bluetooth i NFC. Projektując interfejs, pamiętaj o wymaganiach określonych przez producentów systemów operacyjnych. Apple, Google oraz Microsoft posiadają bardzo rozbudowane wytyczne, które pomogą Ci stworzyć projekt najlepiej trafiający w gusta właścicieli sprzętu, wykorzystującego dany system.

Wytyczne projektowe producentów mobilnych systemów operacyjnych

iOS (Apple): http://apple.co/1JJ9IKe

Android (Google): http://bit.ly/1nKBw8N

Windows 10 Mobile (Microsoft): http://bit.ly/1Ny1RrZ

Pomyśl o kontekście użytkowania

Pamiętaj o tym, że Twoja aplikacja będzie użytkowana nie tylko podczas siedzenia w domu na kanapie ale być może również na ławce w parku, siedząc w ostrym słońcu, czy też idąc po chodniku lub stojąc w zatłoczonych środkach komunikacji miejskiej. Kontekst użycia jest bardzo istotną kwestią, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ograniczenia fizyczne ekranów nowoczesnych smartfonów. Oczywiście, im nowszy telefon, tym w dużym uproszczeniu, ma on ekran o większej przekątnej i większym zagęszczeniu pikseli. Teoretycznie powinno to upraszczać sprawę. W praktyce może być jednak zupełnie odwrotnie. Spróbuj bowiem skorzystać ze swojej aplikacji na nowoczesnym telefonie, wyposażonym w 5 calowy ekran, jadąc zatłoczonym autobusem, trzymając się jednej się jedną ręką poręczy. Sprawdź czy łatwo możesz zrealizować podstawowe czynności, jak choćby dosięgnąć menu (tzw. hamburgera). W wielu przypadkach jest to praktycznie niemożliwe (Rys.2). Zgodnie z konwencją, element ten umieszcza się zazwyczaj w lewym lub prawym-górnym rogu ekranu, co przy przekątnych nowoczesnych telefonów czyni to miejsce niemożliwym do sięgnięcia palcem, przez osoby praworęczne. A takich osób jest zdecydowanie najwięcej w społeczeństwie, bo ok. 85-92%.

apka mobilna2

Rys. 2. Sposób trzymania urządzenia mobilnego przekłada się na efektywność korzystania z interfejsu. http://bit.ly/1zIqZ8H, http://bit.ly/1iPQ3LV

Dochodzimy w tym momencie do jednego z poważniejszych pytań, w projektowaniu aplikacji. Czy stosować się do ogólnie przyjętych konwencji, czy złamać je w służbie użyteczności? Z jednej strony konwencje pozwalają ułatwić nowym użytkownikom kontakt z aplikacją. Każdy z nas ma bowiem wspomnienia związane z poprzednim użyciem podobnej aplikacji i podświadomie poszukiwać będzie, w pierwszej kolejności, znanych mu już rozwiązań, szukając prawidłowości w użytkowaniu. Z drugiej strony, na ile zda się łatwe odnalezienie menu nawigacyjnego, czy też panelu filtrów, gdy korzystanie z nich w praktyce jest po prostu mało ergonomiczne, a przez to męczące.

Obsłuż gesty

Gesty zazwyczaj kojarzone są z ruchami palców po ekranie, jednak mogą dotyczyć również odpowiedniego potrząsania urządzeniem, czy też zmianą orientacji ekranu. Posługiwanie się takimi gestami jak tapnięcie, uszczypnięcie, czy przesunięcie palcem nie nastręcza użytkownikom trudności, gdyż spodziewany efekt ich zastosowania jest jasny i zrozumiały. Natomiast, zastosowanie niestandardowych gestów to coś, czego musimy już nauczyć użytkowników. Podwójne tapnięcie na zdjęcie w aplikacji Instagram to automatyczne jego polubienie. Przesunięcie zdjęcia przypisanego do danego profilu w Tinder, to jednoczesne wskazanie, że jesteśmy tą osobą zainteresowani. Gdy już wyedukujemy naszych użytkowników w zakresie obsługiwanych przez aplikację gestów, możemy sprawić by jej użytkowanie stało się dla nich jeszcze bardziej efektywne i przyjemne. Z kolei, złe wdrożenie interakcji w postaci gestów może pociągnąć za sobą wręcz przeciwny efekt. Szczególnie warto pamiętać o tym, by:

  • Unikać kojarzenia niestandardowych akcji, ze standardowymi gestami (Rys.3)
  • Nie tworzyć niestandardowych gestów, które powodują tę samą akcję, która w innych aplikacjach przypisana jest do standardowych gestów
  • Stosować zaawansowane gesty, jako odpowiednich skrótów klawiszowych dla zaawansowanych użytkowników, a nie jako jedyny sposób realizacji danej czynności

apka mobilna 3

Rys.3. Najpopularniejsze gesty rozpoznawane przez aplikacje mobilne. http://bit.ly/1fJzeVF

Dopracuj detale

Aplikacja musi się po prostu podobać, tak by użytkownik wracał do niej z prawdziwą przyjemnością. Nie chodzi tutaj wyłącznie o ciekawą i nowoczesną szatę graficzną. Bardzo ważną kwestią są wszelkiego rodzaju animacje, przypisane choćby do efektów przejścia pomiędzy ekranami, rozwijania i zwijania elementów interfejsu, oczekiwania na wczytanie się danych, itp. Podobnie jak w codziennym życiu, tak w świecie aplikacji mobilnych, nic nie dzieje się w systemie zero-jedynkowym. Pomiędzy wyświetleniem okna dialogowego, a jego zniknięciem powinien pojawić się stan pośredni, gdy okno przechodzi z fazy wyświetlenia, do fazy ukrycia (lub odwrotnie). Dzięki animacjom użytkownik może łatwo zauważyć, jak wykonywane przez niego czynności wpływają na reakcję interfejsu. Pomagają one stwierdzić, czy system zareagował poprawnie na czynność wykonaną przez użytkownika.

Zapewnij łatwy start

Pierwsze uruchomienie aplikacji jest niestety jednocześnie często jej ostatnim. Skup się zatem na tym, by doświadczenie użytkownika, płynące z jej pierwszego uruchomienia, było co najmniej równe jego oczekiwaniom. Wyobraź sobie aplikację Instagram bez zdjęć, lub Twittera bez żadnych tweetów. Nie można dopuścić, by nowy użytkownik, który właśnie zainstalował Twoją aplikację, zobaczył pusty ekran, zupełnie nie zachęcający do dalszego korzystania z niej. Dlatego też, projektując aplikację, musimy skupić się silnie na pierwszym jej uruchomieniu i zastanowić nad tym, w jaki sposób zaoferować użytkownikowi odpowiednią wartość, już po pierwszym uruchomieniu aplikacji.  W tym celu możemy wykorzystać onboarding, a więc wytłumaczenie nowemu użytkownikowi, w jaki sposób może on najefektywniej korzystać z uruchomionej właśnie po raz pierwszy aplikacji.

Na koniec warto wspomnieć o jednej zasadzie, na której opierają swój sukces rynkowy najlepsze aplikacje. Jeśli chcesz zapewnić, by to Twoja aplikacja wyróżniała się z tłumu jej podobnych, musisz projektować ją nie dla siebie, a dla swoich użytkowników. Zapytaj ich o zdanie, testuj nowe rozwiązania podczas badań z użytkownikami. Doprowadź do sytuacji, gdy zamiast swojej intuicji, zaufasz głosowi użytkowników.

Checklista projektowa – o tym trzeba pamiętać:

  1. Opisz potrzeby typowego użytkownika swojej aplikacji. Czy jesteś w stanie przekonać go w jednym zdaniu, dlaczego powinien ją zainstalować?
  2. Zaprojektuj kluczowe ekrany na kartce papieru. Czy osoba spoza grupy projektowej będzie w stanie zrozumieć do czego służą?
  3. Stwórz interaktywną makietę aplikacji. Zrealizuj w niej podstawowe czynności, które wykonywać również będą jej użytkownicy. Czy coś Ciebie rozproszyło lub spowodowało, że musiałeś chwilę się zastanowić?
  4. Uruchom makietę na telefonie z co najmniej 5 calowy ekranem. Czy jesteś w stanie korzystać z interfejsu, posługując się tylko jedną ręką?
  5. Przejdź przez główne sekcje aplikacji. Czy musiałeś tapnąć więcej niż raz, by przenieść się pomiędzy nimi?

 

Jacek Samsel UX Team Leader | Symetria

Artykuł po raz pierwszy ukazał się na łamach Online Marketing Polska.

Przeczytaj też:

1 komentarz

  1. Widoczni - 18.01.2017 10:27

    Z jednej strony oczywiście trzeba się wyróżnić (zresztą nie tylko w kontekście aplikacji mobilnych), ale często prowadzi to właśnie do punktu drugiego – komplikowania. Cała sztuczka polega właśnie na tym, aby wyróżnić się w prosty, acz genialny sposób, dlatego naprawdę warto poświęcić na to czas, nie tylko projektując aplikację mobilną, ale tak naprawdę tworząc jakikolwiek produkt. Wspomniane narzędzie też jest przydatne.

    Także wyróżnij się nie komplikująco :)

      Cytuj  Odpowiedz

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Widoczni

Z jednej strony oczywiście trzeba się wyróżnić (zresztą nie tylko w kontekście aplikacji mobi...

Gustavo Woltmann

Świetny artykuł, bardzo informatywny. Zarówno twórcy stron WWW, jak i projektanci wszelkich urz...

Admin

Justyna, Rzeczywiście! Polską wers...

Kamila

Ja po przeprowadzce do nowego mieszkania dostałam od spółdzielni termostaty w pudełkach, żeby s...

Justyna

Nie działa polska wersja do do pobrania :)

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria