We make users buy

Proud member of UX Alliance

Analiza UX usługi Scan&Go w sieci sklepów Carrefour

Analiza UX usługi Scan&Go w sieci sklepów Carrefour

Scan&Go to funkcja w aplikacji Mój Carrefour, która umożliwia skanowanie produktów za pomocą telefonu, a następnie dokonanie płatności w kasie na podstawie wygenerowanego kodu zbiorczego lub telefonem za pomocą mobilnego portfela Masterpass. 

W sklepie, do którego wybrałam się na zakupy funkcja Scan&Go była bardzo mocno promowana. W wielu miejscach widoczne były duże plakaty lub wlepki przy regałach zachęcające do pobrania aplikacji i skorzystania z samodzielnego skanowania produktów.

IMG_0671

Aktywacja usługi jest szybka, składa się z 4 ekranów. Aby ją włączyć wystarczy tylko potwierdzić, że jest się osobą pełnoletnią i że zapoznało się z regulaminem. Przy okazji aktywacji usługi można równocześnie włączyć płatności mobilne, aby w przyszłości płacić za zakupy przy pomocy telefonu. Podczas wizyty w sklepie nie aktywowałam tej możliwości i tym samym wybrałam płatność w kasie.

Po aktywacji usługi oraz wybraniu z menu aplikacji Scan&Go pojawił się ekran z komunikatem, który niestety automatycznie zignorowałam. Jak się okazało była to informacja, że pierwsze zakupy muszą przejść weryfikację przy kasie.

Zakupy rozpoczęły się od akceptacji sklepu, w którym się znajdowałam. Na podstawie geolokalizacji aplikacja sama podpowiada właściwy supermarket. Gdyby jednak była potrzebna zmiana, wówczas można samodzielnie wybrać sklep z listy.
Samo skanowanie produktów jest łatwe. Można skanować kod bezpośrednio z produktu lub etykiety, która zamieszczona jest na regale. Można również wprowadzić kod samodzielnie jeśli z jakichś powodów nie uda się go zeskanować. Największy problem miałam ze skanowaniem kodów dotyczących pieczywa. Znajdowały się one z tyłu, za półkami z pieczywem i musiałam trochę pomanipulować telefonem aby je zeskanować.
Dodane do koszyka produkty są cały czas widoczne w aplikacji w postaci listy, z widoczną od razu końcową kwotą do zapłaty.  Wchodząc w poszczególny produkt można łatwo go edytować: zmienić ilość czy też usunąć z listy zakupów.

IMG_0653

Po dodaniu wszystkich produktów do koszyka wystarczy tylko tapnąć w belkę znajdującą się na dole ekranu i wybrać przycisk „Zakończ zakupy”. Powoduje to automatyczne wygenerowanie zbiorczego kodu kreskowego, który należy zeskanować w kasie i zapłacić.

I dopiero na tym etapie zaczęły się dla mnie trudności. Intuicyjnie skierowałam się do kas samoobsługowych. Zapomniałam o komunikacie, który pojawił się tuż po uruchomieniu funkcji Scan&Go, a który wskazywał, że pierwsze zakupy muszę zweryfikować w tradycyjnej kasie. Po wygenerowaniu kodu nie pojawiła się już taka wskazówka, co z pewnością uchroniłoby mnie od pójścia do kas samoobsługowych. Niestety, kod nie został zeskanowany, a w dodatku nie pojawiła się żadna informacja na czym polega błąd. Udałam się więc do tradycyjnej kasy poszukując pomocy. Mój kod został zeskanowany, a dodatkowo kasjerka poprosiła mnie o jeden, wybrany produkt do weryfikacji. Poinformowała mnie również o dedykowanej kasie Scan&Go, z pierwszeństwem obsługi dla klientów korzystających z tej funkcji.

Wychodząc ze sklepu zwróciłam uwagę na dedykowaną kasę. Pominęłam ją podczas zakupów, bo sądziłam, że jest to kasa dedykowana szybkim zakupom, czyli do 5-10 artykułów. Oznaczenie Scan&Go jest mało widoczne, znajduje się na przezroczystej tabliczce i dosyć łatwo można je pominąć. Na oznaczeniu brakuje również informacji o pierwszeństwie obsługi klientów korzystających z funkcji Scan&Go. Widząc sporą kolejkę klientów, którzy ustawili się do tej kasy, a płacili standardowo, mam wątpliwości czy łatwo i przyjemnie byłoby mi wyegzekwować takie pierwszeństwo.

Magdalena Żądkowska | Senior UX Specialist

Artykuł oryginalnie został opublikowany w portalu DlaHandlu.pl

Przeczytaj też:

Brak opcji komentowania.

Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Bartek

Zwrócenie uwagi na swoją aplikacje jest bardzo ważne, ale to nadal tylko początek :) Fajnie opis...

Konto bankowe przez internet

Przez internet idzie aktualnie załatwić praktycznie wszystko. Należy jednak dbać o swoją prywat...

SEMPIRE Pozycjonowanie stron

Świetnie byłoby mieć wszystkie te przydatne informacje w jednej aplikacji.

Łukasz

Chwilami korzystanie z narzędzi może przypominać walkę nie o klienta, ale z klientem tworząc na...

Paweł Mansfeld

Odpowiedź na to pytanie jest w wadach zaletach - coś za coś. Nawet niewielkie poprawy w obszarze...

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria