We make users buy

Proud member of UX Alliance

Testowanie prototypów funkcjonalnych

Testowanie prototypów funkcjonalnych

W Polsce „lwią część” rynku badań użyteczności zajmują tzw. badania podsumowujące (ang. summative test). Wykonywane są na zakończenie procesu tworzenia strony internetowej. Wprowadzenie zmian na tym etapie jest praktycznie nie możliwe, a badania mają dać pieczątkę akceptacji. Zdecydowanie lepsze rezultaty uzyskuje się w przypadku testów na etapie tworzenia serwisu (ang. formative test). Testowanie prototypów funkcjonalnych pozwala na wykrycie problemów i ich szybką naprawę  na etapie koncepcyjnym. Związany z tym koszt można jeszcze obniżyć, gdy badania są realizowane na prototypach, a nie na stronach internetowych.

Co to jest projekt funkcjonalny?

Projekt funkcjonalny to wizualizacja koncepcji przyszłego serwisu. Za ich pomocą można przedstawić: układ elementów na stronie, wzajemną relację między stronami, zawartość informacyjną  poszczególnych podstron, kroki w procesach i podstawowe interakcje (np. wyświetlanie  komunikatów). Zastosowanie tego narzędzia pozwala na stworzenie koncepcji strony WWW bez konieczności angażowania sztabu grafików i informatyków. Jego duża interaktywność pozwala na prowadzenie na nim badań użyteczności. Wizualizację możliwości projektu funkcjonalnego prezentuje poniższy film.

3 x 3 – czyli jak zrealizowano i co uzyskano dzięki badaniu za pomocą
9 użytkowników

Realizacja cyklicznych badań (3 etapy po 3 osoby) na prototypie okazała się sukcesem. Całość prac od momentu realizacji Etapu 1 do końca Etapu 3 zajęła 1 dzień. Na czas trwania składały się:

  • Realizacja sesji badawczych, w trakcie których odbyło się testowanie prototypów funkcjonalnych – 3 sesje po 3 osoby,
  • Analiza danych z badań i wyciągnięcie wniosków,
  • Przygotowanie i wdrożenie zmian w prototypie.

Jest to bardzo niewielki koszt z punktu widzenia klienta, biorąc pod uwagę uzyskane korzyści. Dokonanie tych samych zmian i przeróbek już na etapie działającego serwisu trwałoby od 3 do 5 dni w zależności od firmy, w której realizowane jest zlecenie. Przykładowo rozkład zmian (w najbardziej pozytywnej wersji) wyglądał by następująco:

  • Realizacja badania – 3 osoby – 1,5 godziny,
  • Analiza i wyciągnięcie wniosków – 1 godzina,
  • Dokonanie zmian w grafice – 4 godziny,
  • Dokonanie zmian w kodzie strony – 8 godzin.

W sumie daje to czas jednego cyklu badawczego ze zmianami na poziomie 14,5 godziny. Trzykrotne powtórzenie cyklu dałoby czas 33,5 godziny, czyli ponad 4 dni (przy 8 godzinnym trybie pracy).

Dzięki dokonanym zmianom udało się uzyskać poprawę osiąganych przez użytkowników wyników praktycznie w każdym z obszarów oraz wyeliminowano wszystkie problemy, które udało się wykryć.

Podsumowanie

Realizacja cyklicznych badań z użytkownikami z wykorzystaniem eye tracking’u na prototypach pozwala:

  • oszczędzić koszty realizacji projektu z udziałem badań,
  • zwiększyć użyteczność projektu, a w konsekwencji strony WWW,
  • zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu przyszłego serwisu WWW.

Pobierz raport z badania [PDF; 1,12 MB]

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

Cart

Technologia walidacji poprzez skan twarzy jest coraz popularniejsza. I dobrze moim zdaniem jest to j...

Mateusz

Macie mnie, pierwszy akapit mnie kupił :) Muzeum whisky, zazdroszczę!

Julia

Bardzo ciekawy post, ale mam jedną uwagę. Możecie wprowadzić możliwość powiększania zdjęć ...

lukas

akurat uzycie formularaza jest najlepsza opcja zamiast adresu email

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria