We make users buy

Proud member of UX Alliance

Tablet shopping się rozkręca

Tablet shopping się rozkręca

Nowoczesne tablety szybko stały się popularnymi narzędziami, wykorzystywanymi nie tylko do rozrywki czy celów biznesowych, ale także do robienia zakupów. Urządzenie te z dnia na dzień zajmują coraz większą część handlu elektronicznego, a coraz popularniejsze staje się określenie „tablet shopping”.


Dane opublikowane przez Adobe Digital Marketing Insights wykazały, że użytkownicy tabletów wydają na zakpuy online o 50% więcej od użytkowników smartfonów i o 20% więcej od użytkowników tradycyjnych komputerów. Zgodnie z badaniem Adobe, średnia wartość transakcji dokonywanej przez użytkowników tableta wyniosła 123 dol., co stanowi wartość o 54% wyższą od średniej wartości zakupów dokonywanych przez smartfona (80 dol.) i 21% więcej od klientów kupujących przez tradycyjny komputer (201 dol.).

Właściciele tabletów coraz ważniejsi

Okazało się również, że właściciele tabletów byli skłonni dokonać zakupu trzykrotnie częściej niż użytkownicy smartfonów. Stanowią oni aktualnie 4% wszystkich internautów odwiedzających sklepy online. Wydawałoby się, że wielkość ta nie jest zbyt duża, biorąc jednak pod uwagę fakt, że rok temu wynosiła ona tylko 1%, widać jak dynamicznie zmienia się znaczenie tej grupy konsumentów.

Rosnące znaczenie właścicieli tabletów potwierdzają również inne firmy badawcze. Analiza przeprowadzona przez study by Ipsos OTX MediaCT nad zachowaniami użytkowników PayPal wykazała, że właściciele tabletów byli niemal dwukrotnie bardziej chętni do dokonywania zakupów niż ci, którzy używali samrtfonów.

Mowa również o stosunku do zakupów, który w przypadku posiadaczy tabletów jest pozytywny. Przeprowadzona przez Zmaga badanie wykazało, że właściciele tabletów są bardziej szczęśliwi i podekscytowani w trakcie poszukiwania wymarzonego produktu. Opisując swoją postawę w trakcie zakupów przez tablet, ankietowani określili się jako bardziej pobłażliwi i hojni, co sprawiło, że zachowywali się mniej racjonalnie i dokonywali zakupów na podstawie impulsu zakupowego, zapominając o racjonalnym myśleniu.

Dlaczego tablety zachęcają do zakupów

Tablet commerce jest napędzany przez fakt, że większy ekran urządzenia zapewnia większe możliwości zapoznania się z produktem. Dotykowy interface sprawia, że zakupy są bardziej intymne niż w przypadku transakcji dokonywanych z użyciem tradycyjnego komputera. Co więcej, tablety można przenosić w bardziej komfortowy sposób, można z nich korzystać nie tylko w domu, ale też w trakcie podróży czy choćby podczas oczekiwania w długiej kolejce.

Użytkownicy tabletów to atrakcyjna grupa docelowa. Fakt posiadania tego urządzenia wiąże się często z trafieniem do klientów zamożnych, zainteresowanych nowinkami technologicznymi, którzy są w stanie wydać więcej, by zapewnić sobie wygodę i możliwość korzystania z najnowszych rozwiązań. Fakt ten jest jeszcze bardziej kuszący dla właścicieli sklepów, którzy wiedzą, że grupie tej będzie można zaoferować droższą i bardziej dopasowaną ofertę.

Według ankiety przeprowadzonej przez Forrester and Bizrate, 47% właścicieli tabletów już zakupiło coś z użyciem urządzenia, a kolejne 13% próbowało dokonać zakupu, choć ostatecznie do niego nie doszło.

Jak zadbać o właścicieli tabletów

Mimo tak zachęcających danych, właściciele sklepów internetowych nie są przygotowani do obsługi tabletów. Ich strony internetowe są często nieprzygotowane, regularnie można spotkać na nich technologię flash, której nie obsługują urządzenia mobilne. Problemem jest także brak specjalistycznych aplikacji i przystosowanych do tabletów stron mobilnych, które ułatwiłyby proces zakupowy.

Dlaczego optymalizacja stron jest tak ważna? Przede wszystkim ze względu na komfort klientów. Nieoptymalizowane witryny mogą zmniejszć lub nawet zniszczyć pracę użytkownik, co oznacza dla sklepu mniejszy ruch i sprzedaż mniejszej ilości towaru. Mimo iż rynek tabletów dopiero rośnie w siłę, warto pomyśleć o działaniach ułatwiających użytkownikom pracę ze stroną.

Według wielu prognoz marketing mobilny i ogólnie pojęte m-commerce będzie realizować się coraz szybciej. przede wszystkim ze względu na powiększającą się grupę potencjalnych klientów. Według badań TNS Global i Orange około 40% polskich mobilnych internautów planuje w przyszłości robić zakupy przez telefony, smartfony i tablety. Coraz więcej będzie właścicieli tabletów i warto pomyśleć o nich już teraz.

Źródła:

http://success.adobe.com/assets/en/downloads/whitepaper/13926_digital_marketing_insights.pdf

http://www.ipsos-na.com/news-polls/pressrelease.aspx?id=5370

 

Artykuł został opublikowany w „Marketing w Praktyce”, 8/2012

Przeczytaj też:

1 komentarz

  1. Michał - 07.09.2012 20:25

    tablety to przyszłość komunikacji

      Cytuj  Odpowiedz

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Widoczni

Z jednej strony oczywiście trzeba się wyróżnić (zresztą nie tylko w kontekście aplikacji mobi...

Gustavo Woltmann

Świetny artykuł, bardzo informatywny. Zarówno twórcy stron WWW, jak i projektanci wszelkich urz...

Admin

Justyna, Rzeczywiście! Polską wers...

Kamila

Ja po przeprowadzce do nowego mieszkania dostałam od spółdzielni termostaty w pudełkach, żeby s...

Justyna

Nie działa polska wersja do do pobrania :)

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria