We make users buy

Proud member of UX Alliance

Strony mobilne, czyli jak zaistnieć w Internecie mobilnym?

Strony mobilne, czyli jak zaistnieć w Internecie mobilnym?

Według doniesień koncernu Apple, klienci zamówili rekordowe 2 miliony smartfonów iPhone 5 w ciągu pierwszych 24 godzin od wprowadzenia tego modelu do sprzedaży. Szybki wzrost liczby użytkowników urządzeń przenośnych jest wielką szansą, ale i zagrożeniem dla marek, jeśli te nie sprostają oczekiwaniom klientów mobilnych.

Co zyska marka na byciu „mobile”?

Coraz więcej osób łączy się z siecią za pomocą urządzeń mobilnych. Według raportu autorstwa Morgan Stanley użytkownicy korzystający z Internetu mobilnie zrównają się liczebnością z odbiorcami internetu stacjonarnego  już w 2014 roku. W 2015 roku 1,9 miliarda osób będzie łączyć się z internetem za pomocą smartfonów i  różnego typu tabletów, podczas gdy za pomocą urządzeń stacjonarnych będzie to już „tylko” 1,6 miliarda użytkowników. Kolejną rzeczą, która każe zwrócić większą uwagę na rynek mobilny jest sposób korzystania z internetu. Posiadacze smartfonów łącza się z siecią coraz częściej, a co ważniejsze wydają coraz więcej.

Komunikacja z klientami za pomocą smartfonów niesie ze sobą większe możliwości. Smartfony wyposażone są m. in. w czytniki QR kodów, za pomocą których przekazywać można wiele informacji. Przykładem marki wykorzystującej tę technologię jest globalny gigant Tesco, który  przeprowadził bardzo udaną akcje marketingową w Korei Południowej.

W często odwiedzanych miejscach publicznych, np. na przystankach metra umieszczono billboardy imitujące sklepowe półki. Były one dokładnym odwzorowaniem tych znajdujących się w supermarketach sieci, a każdy produkt opatrzony został kodem QR. Pasażerowie, czekając na przyjazd kolejki metra, mogli za pomocą smartfonu dodać poszczególne produkty do koszyka i złożyć zamówienie.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nJVoYsBym88

Kolejnym, nieco bliższym nam geograficznie przykładem udanego wykorzystywania dodatkowych funkcjonalności smartfonów jest aplikacja SaveUp. Za pomocą aparatu cyfrowego, który jest już standardem  w urządzeniach przenośnych, klient  może zrobić zdjęcie okładki płyty czy książki, która go zainteresowała. Aplikacja rozpoznaje obraz i umożliwia szybki zakup produktu w jednym z polecanych sklepów.

Aplikacja SaveUp umożliwia zakup książek na podstawie zdjęcia okładki.

Aplikacja SaveUp umożliwia zakup książek na podstawie zdjęcia okładki. Źródło: www.zadzwonie.pl

Biorąc pod uwagę pozostałe funkcjonalności znajdujące się w najnowszych smartfonach, choćby nawigacja GPS czy komunikacja bliskiego zasięgu (ang. Near Field Communication), przykłady podobnych aplikacji i akcji marketingowych można mnożyć w nieskończoność.

Strategie obecności mobilnej (możliwości, ograniczenia, koszty):

Istnieje kilka wariantów obecności marki w sieci mobilnej. Wybór strategii zależy od sposobu interakcji i częstotliwości, z jaką trzeba komunikować się z klientami.

Strona www (full site) i strona mobilna (mobile site) – Jacob Nielsen, ekspert od użyteczności, zaleca projektowanie oddzielnych wersji strony, jedną przystosowana do ekranów o większych rozmiarach, drugą specjalnie zaprojektowana na urządzenia mobilne (strony mobilne). Kiedy użytkownik smart fonu wpisuje w przeglądarkę adres strony, która posiada dwie takie wersje, odsyłany zostaje do dedykowanej strony pod innym adresem URL. Przekierowanie takie można zaobserwować wpisując w przeglądarkę smartfonu adres: www.wyborcza.pl. Korzyścią takiego rozwiązania jest lepiej dopasowany do mniejszych rozdzielczości wygląd strony oraz odpowiednio zmodyfikowane treści. Przekłada się to na większy komfort korzystania z takiej strony. Wadą są wyższe koszty zaprojektowania, wdrożenia i obsługi oddzielnych stron.

Strona www (full site) i aplikacja natywna (native app) – kolejnym sposobem dotarcia do użytkowników urządzeń przenośnych jest zaprojektowanie aplikacji, którą klienci zainstalują na swoich smartfonach. Wariant ten jest wybierany przez firmy, których usługi potrzebują specyficznych interakcji z użytkownikami. Rozwinięcie aplikacji mobilnej zalecane jest szczególnie kiedy:

Wadą tego rozwiązania z perspektywy marketingowej jest niewątpliwie ograniczona dostępność aplikacji oraz wyższe koszty wytworzenia. Dokładniejsze porównanie aplikacji  natywnej i strony mobilnej można znaleźć tutaj.

New York Times - Przykład wykorzystania podejście tworzenia natywnych aplikacji na różne urządzenia.

New York Times – Przykład wykorzystania podejście tworzenia natywnych aplikacji na różne urządzenia.

Strona www (full site) i mobilna aplikacja webowa (web app) – podobnym rozwiązaniem jest stworzenie aplikacji webowej. Nie trzeba jej instalować w telefonie,  wystarczy odwiedzić odpowiednią stronę WWW. Wadą tego wariantu jest ograniczony dostęp do wszystkich funkcji zawartych w telefonie oraz konieczność rozwoju i wspierania wersji na  kilka rodzajów przeglądarek. Metoda ta pozbawiona jest jednak głównej wady aplikacji natywnych, czyli utrudnionej dostępności. Ponadto wszyscy użytkownicy maja dostęp do najnowszej wersji  usługi, podczas gdy aplikacje natywne muszą być przez użytkowników co jakiś czas uaktualniane. Przykładem takiego rozwiązania jest aplikacja webowa gazety Financial Times przeznaczona na urządzenia firmy Apple. Dokładniejsze porównanie aplikacji  natywnej i mobilnej aplikacji mobilnej  można znaleźć tutaj.

Financial Times - Przykład wykorzystania aplikacji webowej.

Financial Times – Przykład wykorzystania aplikacji webowej.

Strona responsywna (responsive web design) – responsive design jest odpowiedzią na mnogość urządzeń mobilnych, a co za tym idzie na różne rozdzielczości i rozmiary ekranów. Strony responsywne dopasowują się  do ekranu, na którym są wyświetlane. Dzięki temu ten sam serwis otwierany na telefonach komórkowych czy tabletach zyskuje inny, optymalny dla tych urządzeń wygląd. Responsive web design  może być również elementem niektórych wymienionych powyżej strategii. Strona dedykowana na urządzenia przenośne może dopasowywać się różnych szerokości ekranu np. wersja mobilna portalu onet.pl.

Onet.pl - przykład wykorzystania responsive web design

Onet.pl – przykład wykorzystania responsive web design

Responsive web design sposobem dotarcia do klienta w sieci  

Bez wchodzenia w szczegóły techniczne – warto zwrócić uwagę na korzyści, jakie niesie ze sobą ta technika w kontekście działań marketingowych:

  • Główną zaletą tej metody jest większa dostępność firmowej strony. Witrynę będą mogli komfortowo przeglądać zarówno użytkownicy komputerów osobistych, tabletów jak i smartfonów o mniejszej rozdzielczości ekranu.
  • Kolejną korzyścią jest  łatwość zachowania spójności komunikacji marketingowej. Posiadając jedna wersje strony uaktualniamy treść w jednym miejscu, dzięki czemu zmiany dokonywane są szybciej i bardziej elastycznie.
  • Rozwój strony responsywnej jest tańszy niż tworzenie stron dedykowanych  na różne platformy. Jeśli nie ma finansowych lub technicznych powodów aby firmowa strona  miała  osobną wersję –  zastosuj responsvive web design.
  • Strona responsywna dostępna jest na wszystkie platformy pod jednym adresem URL. Dzięki temu można odsyłać do niej klientów  z wielu źródeł np. facebooka czy tweetera. Sytuacja ta pozwala na lepszą optymalizację strony w wyszukiwarkach internetowych.

Wykorzystanie responsive web design w praktyce:

W sieci znaleźć można wiele zestawień najlepszych witryn responsywnych. Są to głównie strony web developerów i web designerów, którzy za ich pomocą reklamują swoje możliwości programistyczne. Dla odmiany warto wymienić kilka przykładów z obszaru e-commerce. Aby zaobserwować działanie tego rodzaju stron, wystarczy manipulować wielkością okna przeglądarki.

Cafe Evoke

Dotarcie usług gastronomicznych do użytkowników smartfonów jest szczególnie istotne, o wyborze konkretnego lokalu często decydujemy, kiedy jesteśmy już poza domem. Dzięki zastosowanym technikom responsywnym strona kawiarni Evoke jest czytelna i miła dla oka w różnych wielkościach okna przeglądarki.

 

Nuts.com

Przykładem sklepu internetowego, który dostosowuje wygląd strony do rozmiaru ekranu jest nuts.com. Strona ta pomimo szerokiego asortymentu sklepu, zachowuje przejrzysty wygląd nawet na ekranach mniejszych rozmiarów.

Authenticjobs.com

Ciekawy przykład responsive web design znaleźć można na stronie authenticjobs.com. Witryna skierowana jest do osób poszukujących pracy z branży IT. Oprócz dopasowywania do wielkości przeglądarki, na stronie tej znajduje się interesujący sposób filtrowania ofert pracy.

 

Inspire Conference

Przykładem promowania wydarzeń w sposób responsywny jest witryna konferencji Inspire, która odbędzie się w grudniu tego roku w Holandii. Komfortowy dostęp do z urządzeń mobilnych może się przyczynić do większej ilości uczestników biorących udział  w wydarzeniu.

Link4

Polskim przykładem wykorzystania responsive web design może być najnowsza odsłona serwisu Link4, zaprojektowana przez Symetrię. Strona jest kompatybilna z najpopularniejszymi rozmiarami ekranów, dzięki czemu ubezpieczyciel może zapewnić najlepszą ścieżkę realizacji celów dla każdego typu użytkowników.

 

Co będzie najlepsze dla naszej firmy?

Istnieje wiele strategii dotarcia do mobilnego klienta. Ten tekst miał za zadanie zwrócenie szczególnej uwagi na strony responsywne jako sposób zaistnienia marki online. Technologia ta ma wiele zalet, nie można jednak twierdzić, że jest ona zawsze najlepszym rozwiązaniem. Niejednokrotnie z powodów finansowych lub technicznych najlepszą strategią będzie rozwinięcie specjalnej aplikacji na platformy mobilne lub prowadzenie dwóch wersji firmowej strony. Wybór strategii zawsze powinien być poprzedzony dokładnymi analizami ekspertów, a nie bezmyślnym podążaniem za światowymi trendami, które niekoniecznie sprawdzą się na polskim podwórku.

Przeczytaj też:

2 komentarzy

  1. Jacek - 22.10.2012 16:59

    Całkowicie zgadzam się z ostatnim zdaniem. Bez sensu jest podążanie ślepo za stadem i tworzenie stron na aplikacje mobilne, bo to przecież modne. Z neta w smartfonach korzystają z reguły ludzie młodzi, a więc ten sposób sprawdzi się dla firm stargetowanych właśnie na młodych odbiorców.

      Cytuj  Odpowiedz

  2. Gość - 13.08.2013 23:54

    Mnie bardzo brakuje możliwości czytania bloga Symetrii na urządzeniach mobilnych. Strona działa ok, ale blog nie. Szkoda, bo przez to muszę siedzieć przed kompem, a to bardziej męczy moje oczy :)

      Cytuj  Odpowiedz

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Widoczni

Z jednej strony oczywiście trzeba się wyróżnić (zresztą nie tylko w kontekście aplikacji mobi...

Gustavo Woltmann

Świetny artykuł, bardzo informatywny. Zarówno twórcy stron WWW, jak i projektanci wszelkich urz...

Admin

Justyna, Rzeczywiście! Polską wers...

Kamila

Ja po przeprowadzce do nowego mieszkania dostałam od spółdzielni termostaty w pudełkach, żeby s...

Justyna

Nie działa polska wersja do do pobrania :)

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria