Strona czy aplikacja mobilna – co wybrać?

Kiedy mówimy o mobilności w kontekście istniejących już serwisów internetowych, wkraczamy w obszar dwóch, nieco odrębnych zagadnień: mobilnej strony WWW oraz dedykowanej pod konkretny system operacyjny aplikacji mobilnej.

W jakich przypadkach lepiej będzie sprawdzała się strona WWW, a w jakich aplikacja? Jak można wzbogacić ofertę swojego serwisu poprzez wykorzystanie dedykowanych aplikacji mobilnych?
Na wstępie warto jest porównać cechy stron mobilnych i aplikacji.

Tabela1: Porównanie mobilnej strony www z aplikacją mobilną

Źródło: Opracowanie własne

Jak można wnioskować z powyższego zestawienia, oba rozwiązania mają swoje mocne strony i one względem siebie komplementarne – nie muszą być rozpatrywane jako rozwiązania konkurencyjne, ponieważ ich przeznaczenie jest nieco inne.
Idealnym zastosowaniem „klasycznych” stron mobilnych są strony nastawione na prezentację treści: strony informacyjne, strony produktowe.

Kiedy stworzenie dedykowanej aplikacji dla serwisu internetowego jest uzasadnione?

Aplikacje mobilne najbardziej sprawdzają się gdy:

  • serwis internetowy oferuje użytkownikom różnorakie usługi on-line, z których użytkownicy mogliby chcieć korzystać cyklicznie i mieć do nich wygodny, szybki dostęp z poziomu swojego telefonu komórkowego,
  • uruchomienie „desktopowej” usługi z poziomu przeglądarki w telefonie jest karkołomne ze względu na ograniczenia interfejsu (wielkość ekranu, wydajność, brak dostosowania do obsługi przez dotyk, brak myszki w telefonie),
  • chęć rozszerzenia swojej usługi o możliwości technologii mobilnej: geolokalizacja, integracja z systemem operacyjnym telefonu, kamerka/aparat fotograficzny, lista kontaktów, kalendarz, alarmy,
  • umożliwienie dostępu do usługi bez dostępu do internetu – treści mogą być pobierane wraz z aplikacją, ale także mogą być pobierane na żądanie w momencie uzyskania dostępu do internetu np. przez WI-FI, a następnie zapisywane na kartę pamięci w celu późniejszego odtworzenia.

Należy też wziąć po uwagę, że aplikacja mobilna nie musi być produktem w 100% niezależnym od serwisu internetowego. Nadal pozostaje możliwość:

  • pobierania danych z serwisu głównego, dostępu do jego bazy danych,
  • logowania się do serwisu i korzystania z preferencji użytkownika,
  • publikowania treści w serwisie głównym,
  • pełnej, obustronnej wymiany danych między aplikacją mobilną a serwisem WWW.

Koszty

Koszty stworzenia aplikacji mobilnej mogą wydawać się dużo wyższe niż koszty przygotowania mobilnej wersji usługi w postaci strony WWW – ze względu na konieczność przygotowywania aplikacji pod różne systemy operacyjne (Android, Iphone, Windows Phone). Nie jest to jednak zasadą.
Dzięki technologii HTML5 i takim projektom jak np. PHONEGAP – możliwe staje się przygotowanie jednej wersji aplikacji, która z jednej strony dalej realizować będzie założenia oprogramowania dedykowanego (integracja z systemem operacyjnym i sprzętem telefonu komórkowego) – a jednocześnie dostępna będzie na wiele różnych platform systemowych, dokładnie tak jak w przypadku klasycznych stron WWW.

Aplikacja mobilna jako dobry sposób na zwiększenie atrakcyjności i zasięgu usług

Na konferencji dotyczącej rozwiązań mobilnych (GigaOm), dyrektor mobilnego działu Facebooka – Erick Tseng – przewidywał, że w przeciągu roku lub dwóch połowa wszystkich użytkowników społecznościowego giganta, będzie użytkownikami wersji mobilnej.
Niemal pewne jest, że smartphony będą wypierać tradycyjne telefony komórkowe, a co za tym idzie – mobilny dostęp do Internetu z czasem stanie się normą. O ile trudno wyobrazić sobie, aby „desktopowy” Internet przestał istnieć, to właściwie już teraz pora zacząć o nim myśleć jak o miejscu odwiedzanym nie tylko przez klasyczne PC-ty, ale również wszelkiej maści urządzenia mobilne.
Niektóre usługi aż proszą się o swoją wersję mobilną w postaci użytecznej aplikacji na telefon. Wzbogacenie serwisu o korzyści płynące z GPS czy aparatu fotograficznego (np. wygodne wgrywanie zdjęć) to jedna rzecz, a druga – być może ważniejsza – to umożliwienie korzystania z usługi użytkownikom znajdującym się w dowolnym miejscu, nie tylko za biurkiem.

Case studies

Na koniec przyjrzyjmy się w jaki sposób zrealizowana aplikacje mobilne dla istniejącego wcześniej serwisu internetowego.
Korzystanie z popularnego serwisu jakdojade.pl na komórce było bardzo uciążliwe, ze względu na rozbudowany interfejs użytkownika:

Żródło: www.jakdojade.pl

W wersji mobilnej problem ten został całkowicie rozwiązany.

Żródło: www.jakdojade.pl

–        Przeprojektowano interfejs, aby dostosować go do mniejszych rozmiarów ekranu – rozbito funkcjonalności aplikacji na kilka zakładek.
–        Wzbogacono aplikację o geolokalizację – przy planowaniu trasy automatycznie wybierana jest „moja aktualna lokalizacja”.
Wzbogacenie aplikacji o taką opcję sprawiło, że aplikacja jest nawet bardziej użyteczna od wersji desktopowej.
Interesująco przedstawia się też sytuacja z z systemem transakcyjnym BZWBK. Przygotowana została specjalna aplikacja dostępowa:

Żródło: www.bzwbk.pl

–        Przeprojektowano interfejs – szybki i wygodny dostęp do najważniejszych opcji internetowego konta bankowego.
–        Dzięki temu, że jest to aplikacja, a nie strona mobilna – czas np. sprawdzenia stanu konta nieco się skrócił.
–        Dużo lepszy user experience niż w przypadku korzystania przez komórkę ze strony webowej.
Zastanawiasz się, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze? Skontaktuj się z nami: http://www.symetria.pl/html/i_10_kontakt.html

Damy Ci znać o nowych wpisach

(publikujemy ok. 2 artykuły miesięcznie).

Komentarze (2)

  • warto było też wspomnieć o responsive webdesign 😉 kompromis pomiędzy klasyczną stroną desktopową a wersją strony stricte tworzoną pod komórki.
    Jeśli chodzi o porównanie strony www i aplikacji mobilnej – co nam po aplikacji bez internetu? 😉 ani nie sprawdzimy połączenia (jakdojade), ani nie wykonamy przelewu (wbk) – w obu przypadkach internet jest konieczny 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *