We make users buy

Proud member of UX Alliance

Odcięcie długiego ogona

Odcięcie długiego ogona

Do naszego kraju informacje o zachodnich trendach docierają z opóźnieniem. Zwykle dowiadujemy się o nowych pomysłach, innowacjach i trendach, dopiero wtedy kiedy już wygasają i są zastępowane przez nowe zjawiska i teorie. Co nie znaczy, że nie można zarabiać dzięki naśladownictwu, choć czasem warto trochę poczekać i sprawdzić czy kolejna rewolucja rzeczywiście wyniesie lud na barykady, lub innymi słowy odniesie masowy sukces.

W przypadku rynku muzycznego, na Zachodzie, a szczególnie w krajach anglojęzycznych od dawna funkcjonowały serwisy promujące undergroundowych wykonawców. Na przekór zasadom ekonomii i wielkim koncernom fonograficznym, ruch muzyczny koncentrujący się na niszowych serwisach muzycznych miał nadzieje na osiągnięcie przynajmniej lokalnego sukcesu.

Teoria długiego ogona Chrisa Andersona była kamieniem milowym takiego myślenia, a wydanie płyty Radiohead „In Rainbows” w Intrencie i płacenie za nią co laska przez użytkownika, miało być praktyczną realizacją tez Andersona. Podobnie zresztą sprawa przedstawiała się z internetowym towarem eksportowym z Wysp: Arctic Monkeys.

Long Tail to nic innego jak możliwość zarabiania na niszowych nagraniach muzycznych w Internecie, dzięki docieraniu do szerokiego grona osób zainteresowanych nie mainstreamowym contentem. Według tej teorii, serwisy mogły zarabiać na niszowej muzyce, równie dobrze jak na hitach, właśnie dzięki możliwości szerokiej dystrybucji muzyki do użytkowników na całym świecie.

Teoria ta jednak okazał się fałszywa, dane statystyczne nie potwierdzają tego jakoby muzyka niszowa zarabiała na siebie, a długi ogon prędzej czy później będzie musiał odpaść. Pytanie tylko, co w takim razie z możliwościami zarabiania w sieci na niszowych przedsięwzięciach muzycznych? Czy nadal tradycyjna dystrybucja za pomocą machiny koncernów fonograficznych jest koniecznym warunkiem masowego sukcesu każdej garażowej kapeli?

Poniżej fragment artykułu traktującego o końcu teorii Andersona:

Prof. Elberse looked at data for online video rentals and song purchases, and discovered that the patterns by which people shop online are essentially the same as the ones from offline. Not only do hits and blockbusters remain every bit as important online, but the evidence suggests that the Web is actually causing their role to grow, not shrink.

Więcej:

Przeczytaj też:

2 komentarzy

  1. Tomek - 04.03.2009 22:03

    Hmm, proponuję, żeby autor tego artykuliku zapoznał się szerzej z tematyką związaną z długim ogonem i jego zastosowaniem w różnych dziedzinach e-marketingu. Najlepiej zacząć na przykładzie Amazon.com, a skończyć np. na SEM, po to żeby potem nie pisać takich bzdur:

    Long Tail to nic innego jak możliwość zarabiania na niszowych nagraniach muzycznych w Internecie

    Pozdrowienia dla ekipy z Symetrii :)

      Cytuj  Odpowiedz

  2. Mariusz Dziechciaronek - 05.03.2009 08:46

    W tym kontekście, takie uproszczone przedstawienie zjawiska w odniesieniu do dystrybucji muzyki w sieci, jest moim zdaniem jak najbardziej poprawne.

      Cytuj  Odpowiedz

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

Cart

Technologia walidacji poprzez skan twarzy jest coraz popularniejsza. I dobrze moim zdaniem jest to j...

Mateusz

Macie mnie, pierwszy akapit mnie kupił :) Muzeum whisky, zazdroszczę!

Julia

Bardzo ciekawy post, ale mam jedną uwagę. Możecie wprowadzić możliwość powiększania zdjęć ...

lukas

akurat uzycie formularaza jest najlepsza opcja zamiast adresu email

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria