We make users buy

Proud member of UX Alliance

Mobility as a Service – ewolucja w poruszaniu się po mieście

Mobility as a Service – ewolucja w poruszaniu się po mieście

Popularność Jakdojade, Mobiletu czy Nextbike pokazuje, że smartfony coraz częściej wspierają nasze podróżowanie. Dzięki aktualnym danym o naszej lokalizacji, rozkładach jazdy czy liczbie dostępnych rowerów miejskich ułatwiają planowanie i wykonywanie podróży. Kolejnym krokiem tej ewolucji jest idea Mobility as a Service (dalej MaaS), dzięki której trasa z punktu A do punktu B jest jeszcze szybsza lub tańsza (w zależności od naszych priorytetów).

MaaS jest koncepcją, w której potrzeby pasażerów są zaspokajane za pomocą jednej usługi, która łączy ofertę wielu przewoźników, systemy nawigacji oraz technologie płatności. Z takiej połączonej oferty klient może skorzystać najczęściej za pomocą dedykowanej aplikacji (http://fsr.eui.eu/Documents/WorkshopPaper/Transport/2015/150309MaaSObserver.pdf). Rozwój MaaS usprawni zarówno poruszanie się po mieście, jak i przyczyni się do zmniejszenia presji na posiadanie własnych środków transportu.

Obecnie na polskim rynku jest wiele aplikacji, które pozwalają kupić bilety na tramwaj lub autobus. Systemów, które umożliwiają krótkoterminowe wypożyczanie rowerów jest już w Polsce 19 (https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_system%C3%B3w_rower%C3%B3w_publicznych_w_Polsce_), a od niedawna na podobnej zasadzie w Krakowie można wypożyczyć samochód (https://www.traficar.pl/). Aplikacje, które wspierają podróżowanie są pomocne szczególnie podczas pobytu w nieznanym mieście. Nie gwarantują jednak, że za ich pomocą zawsze wybierzemy połączenie, które jest w danej sytuacji dla użytkownika optymalne.

Kiedy byłem pod koniec ubiegłego roku w Warszawie miałem niecałą godzinę na dotarcie z okolic ulicy Taśmowej na Dworzec Centralny. Była godzina 17, okres przedświąteczny, więc miasto było zakorkowane. Według aplikacji Jakdojadę, z mojej lokalizacji dojazd na dworzec był możliwy jedynie autobusami, z których najszybszy (zgodnie z rozkładem jazdy) miał jechać około 45 min. Korki były ogromne, więc uznałem, że mam większe szanse zdążyć na pociąg jadąc Uberem. Po kilku minutach jazdy staliśmy już w korku. Wzdłuż ulicy znajdowały się tory tramwajowe, więc sprawdziłem ponownie trasę na Jakdojadę. Dojazd tramwajem na Dworzec Centralny wynosił 15 minut. Gdyby aplikacja poleciła mi dojazd taksówką do najbliższego przystanku, na Centralnym mógłbym być w niecałe 20 minut.

Jeśli korzystamy z kilku różnych aplikacji transportowych, każda z nich działa niezależnie. Nie możemy więc szybko sprawdzić, jaki środek lokomocji będzie np. najszybszy. Nie możemy również w prosty sposób zaplanować podróży, która uwzględni więcej niż jeden środek transportu. Podróż kombinowana może być krótsza i tańsza niż np. przejazd całej trasy wyłącznie samochodem czy tramwajem. Jednak nawet jeśli połączymy klika różnych środków transportu, każdy z nich musimy opłacić osobno.

Załóżmy, że podczas moich odwiedzin w Warszawie miałem aplikację, która łączy usługi korporacji taksówkowych oraz komunikacji miejskiej. Pokazałaby mi ona kilka wariantów dotarcia na dworzec, z których wybrałbym taki, który najbardziej mi odpowiada. Nie byłaby to może najtańsza opcja, ale zaznaczyłbym w systemie, że najwyższym priorytetem jest dla mnie czas. Taka aplikacja byłaby zwieńczeniem rozwijającej się obecnie idei MaaS.

Według MaaS przemieszczanie jest traktowane jako pojedyncza usługa. Dzięki tej zmianie, nie jesteśmy przywiązani np. do prywatnego samochodu i  wybieramy elastycznie sposób komunikacji, który spełnia w danym momencie nasze potrzeby.

Aplikacje, które wpisują się w ten trend, ułatwiają swoim użytkownikom planowanie optymalnej podróży i pozwalają bezgotówkowo za nią zapłacić. „Optymalna” podróż dla każdego oznacza coś innego. Dla części jest to jak najniższy koszt. Dla innych szybkość dotarcia do celu. Dla niektórych priorytetem jest natomiast wpływ wybranego środka transportu na środowisko.

Ogólnomiejskim rezultatem rozpowszechnienia się koncepcji MaaS ma być zmniejszenie liczby posiadanych samochodów oraz wzrost liczby pasażerów komunikacji miejskiej. (https://en.wikipedia.org/wiki/Transportation_as_a_Service). Założenia te potwierdzają testy wiedeńskiej aplikacji Smile, które odbyły się w 2014 roku. Dzięki aplikacji użytkownicy mogli połączyć w jednej podróży wiele typów transportu, m.in. pociągi, komunikację miejską, krótkoterminowe wypożyczalnie samochodów i rowerów, a nawet prom z Wiednia do Bratysławy (http://smile-einfachmobil.at/index_en.html). W testach wzięło udział 1000 osób. 26% użytkowników zadeklarowało, że częściej jeździło komunikacją miejską. Wzrost liczby przejazdów pociągami wystąpił według ankiety u 22% testerów. Z kolei 22% użytkowników zadeklarowało, że rzadziej jeździło taksówkami. Podróże własnym samochodem były, zgodnie z wynikami ankiety dla danej grupy, o 21% rzadsze (http://smile-einfachmobil.at/pilotbetrieb_en.html#derpilotbetrieb).

Jednym z najszybciej rozwijających się produktów związanych z MaaS jest aplikacja Whim, która działa w Helsinkach (od stycznia 2017 również w West Midlands w Wielkiej Brytanii https://contactlessintelligence.com/2016/12/15/transport-for-west-midlands-and-whim-set-to-pioneer-maas-in-the-uk/). Jej twórcom udało się zaprosić do współpracy zarówno partnerów publicznych, jak i prywatnych. Użytkownik Whim może więc korzystać z transportu publicznego (tramwajów, autobusów i metra), taksówek oraz wypożyczalni samochodów. Whim planuje poszerzyć ofertę o krótkoterminowe wypożyczalnie rowerów, pociągi oraz międzymiastowe autobusy. Użytkownik ma do wyboru kilka rodzajów abonamentu (od 89 do 317 euro miesięcznie) lub może opłacać każdorazowy przewóz na zasadzie pay-as-you go.

Cennik aplikacji Whim

Cennik aplikacji Whim

Jak działa Whim? Początek jest bardzo podobny do korzystania z polskiej aplikacji Jakdojadę. Kiedy użytkownik wskaże miejsce początkowe, docelowe oraz termin rozpoczęcia podróży, aplikacja ustala kilka możliwych sposobów dotarcia na miejsce. Obecnie aplikacja pokazuje podróże wykonywane w całości jednym środkiem komunikacji, ale wraz z jej rozwojem twórcy planują dodać trasy w wariancie kombinowanym.


Wybór trasy

Wybór trasy

Po wybraniu autobusu, aplikacja podaje nam czas, w którym musimy wyjść, aby zdążyć na przystanek oraz pokazuje jak do niego dotrzeć.


Mapa trasy

Mapa trasy

W przypadku wyboru taxi aplikacja wskazuje miejsce, w którym znajduje się obecnie auto, które ma nas odebrać. Rozwiązanie wygląda podobnie jak w aplikacji Uber.


Dojazd taxi

Dojazd taxi

Jeśli chcemy wynająć samochód, podajemy okres wynajmu oraz wybieramy odpowiadające nam auto. Ciekawostką jest, że jeśli użytkownik wybierze auto ekologiczne, dostaje dodatkowe punkty do puli wykupionych w abonamencie.


Wynajem auta

Wynajem auta

Dużym udogodnieniem aplikacji jest opcja automatycznego opłacania przejazdów. W przypadku kontroli biletów lub przejazdu taksówką, wystarczy wygenerować kod QR.


Kod QR opłaty za taxi

Kod QR opłaty za taxi

Aplikacje wpisujące się w koncepcję MaaS mogą być bardzo dużym ułatwieniem dla osób, które są otwarte na korzystanie z różnych form transportu w mieście. Jedna aplikacja zastępuje kilka innych, a dzięki efektowi synergii użytkownik wybiera bardziej optymalne trasy. Również ograniczenie kanałów płatności zwiększa wygodę podróżowania jak i bezpieczeństwo transakcji.

Przed twórcami takich rozwiązań stoją jednak dwa poważne wyzwania. Pierwszym jest zaangażowanie w jednej usłudze wielu graczy, zarówno publicznych jak i prywatnych przewoźników, którzy często ze sobą rywalizują. Drugim – konkurencja z kilkoma obecnymi na rynku aplikacjami jednocześnie.

Aplikacje rozwijane w kierunku MaaS muszą być zarówno konkurencyjne cenowo w porównaniu z innymi rozwiązaniami, jak i oferować swoim użytkownikom pozytywne doświadczenia (ang. User Experience). Konieczność połączenia w jednej usłudze wielu dostawców oraz różnych środków transportu sprawia, że nie jest to łatwe zadanie.

 

Krzysztof Kozak | UX Team Leader, Symetria

Artykuł po raz pierwszy ukazał się na łamach TransportPubliczny

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Widoczni

Z jednej strony oczywiście trzeba się wyróżnić (zresztą nie tylko w kontekście aplikacji mobi...

Gustavo Woltmann

Świetny artykuł, bardzo informatywny. Zarówno twórcy stron WWW, jak i projektanci wszelkich urz...

Admin

Justyna, Rzeczywiście! Polską wers...

Kamila

Ja po przeprowadzce do nowego mieszkania dostałam od spółdzielni termostaty w pudełkach, żeby s...

Justyna

Nie działa polska wersja do do pobrania :)

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria