We make users buy

Proud member of UX Alliance

Mikroblogi. Małe wielkie medium?

Mikroblogi. Małe wielkie medium?

Gadu-gadu, SMS-y, maile, blogi, nasza-klasa, fora dyskusyjne… – kanałów, którymi komunikuje się szanowany internauta jest coraz więcej. A gdyby tak zastąpić je jednym, łączącym cechy wszystkich wyżej wymienionych?

 

Mikrodefinicja

Mikroblogi to rodzaj czatu rozszerzonego o nowe funkcjonalności. Przede wszystkim wyróżnia je wielokanałowość. Mikroposty można zamieszczać bezpośrednio w serwisie, ale również przez SMS, komunikator internetowy, e-mail czy za pomocą portali społecznościowych. Wysłane informacje zyskują na wartości głównie dzięki swojej aktualności i zwięzłości.

 

„Właśnie ustawiam swoje konto”

Od takiego wpisu zaczął się w 2006 r. pierwszy mikroblog na świecie. Autorem tych znamiennych słów jest Jack Dorsey – twórca twitter.com. Aktualnie jest to największy serwis tego typu (w październiku 19,2mln użytkowników). Prognozuje się, że popularność Twittera będzie wciąż rosła. Portal eMarketer przypuszcza, że w 2010 roku 26 milionów dorosłych Amerykanów będzie odwiedzało tę stronę przynajmniej raz w miesiącu. To zmiana o ponad 400% w stosunku do 2008 roku.

W Polsce mikroblogi są dużo mniej popularne. Z badań Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2009 wynika, że niecałe 1,2mln internautów korzysta z serwisów mikroblogingowych. Jednak warto zauważyć, że jeszcze rok temu, było ich trzy razy mniej. Obserwując tę tendencję i rozwój mikroblogów na świecie, co sprytniejsi zacierają ręce z myślą o przyszłych zyskach.

tabelka

O wszystkim i o niczym

 

Chociaż mikroposty w większości serwisów ograniczone są do 140 znaków, nie przeszkadza to użytkownikom wyrażać siebie nawet w sprawach wydawać by się mogło ważnych. Chcesz się oświadczyć albo ogłosić start w wyborach? Żaden problem. Ale napisz też co jadłeś na obiad, kogo spotkałeś w parku albo poleć nową książkę, którą właśnie czytasz. Aktualność zamieszczanych informacji ma ogromną siłę, o czym przekonał się pasażer promu przepływającego obok Airbusa awaryjnie wodującego na rzece Hudson. Przesłał zdjęcie samolotu na kokpit swojego profilu na Twitterze. O wszystkim dowiedzieli się jego znajomi i przez kilkanaście minut byli lepiej poinformowani niż CNN, a on sam zanim dopłynął do brzegu był już gwiazdą mediów.

 

Nowe możliwości

 

Mikroblogują celebryci, gazety, politycy, miasta, firmy komercyjne, ale to właśnie w zwykłych użytkownikach tkwi siła i potencjał takich serwisów.  Stąd dla niektórych marketerów mikroblogi to nie lada gratka. Użytkownicy sami przypisują się do konkretnych zainteresowań stając się niejako potencjalnymi odbiorcami reklam skierowanych właśnie do nich. Z drugiej strony istnieją już sposoby na generowanie płatnego ruchu, który pozwala zarobić samym użytkownikom. Na przykład system Magpie umożliwia autorowi opatrzenie swojego mikroposta linkiem sponsorowanym, za który otrzymuje on wynagrodzenie.

Potencjał amerykańskiej platformy dostrzegły już firmy. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez operatora komórkowego O2, tylko w Wielkiej Brytanii Twittera używa aż 700 tys. małych firm, a kolejne 6 tys. dołącza do nich każdego dnia. Mikroblogi pozwalają na budowanie przyjaznego wizerunku pomocnej firmy. Są w stanie szybko reagować na potrzeby klientów, informować ich o swoich przedsięwzięciach i promocjach. Ponadto mikroblogi stały się świetnym sposobem komunikacji między pracownikami firmy.

 

PR = Pewne Ryzyko

 

Jednak czy pokładanie tak dużych nadziei w mikroblogach nie jest przesadzone? Jedno wydaje się być pewne. Ryzyko.

Warto pochylić się nad badaniami Harvard Business School i Sysomos, którzy starali się przeanalizować zachowania użytkowników w serwisach mikroblogingowych. Otóż większość z nich pokazuje, że mimo dużej ilości kont, aktywni są tylko nieliczni ich właściciele. Sysomos badając 11mln użytkowników Twittera doszedł do wniosku, że 10% z nich generuje 86% całej aktywności serwisu.

Inny przykład to eksperyment Jeremiaha Owyanga. Korzystając z wyżej już wymienionego systemu Magpie zamieścił na kokpicie swojego mikrobloga „przemyconą reklamę”, po czym przeprowadził ankietę wśród swoich znajomych, co myślą o takiej formie promocji. W ciągu godziny odpowiedziało 48 osób – 56 % z nich było „na nie”, z tego 14 % usunęło Owyanga z listy obserwowanych. W międzyczasie powstał tez skrypt, blokujący niechciane treści generowane przez Magpie.

 

Trzeba pamiętać, że aktywni użytkownicy mikroblogów, traktują swoje konta bardzo personalnie. Są dla nich narzędziem afiszowania się z przynależnością do konkretnych zainteresowań, ulubionych marek czy grupy znajomych. W pewnym sensie cenią sobie swoją prywatność i dlatego będą wrażliwi na wszelkie formy nachalnej reklamy. Chcąc się promować za pomocą mikroblogów należy spojrzeć na świat oczami użytkownika. Granica między zaufaniem do przedsiębiorstwa, a jego znienawidzeniem (i zachęceniem innych do podobnych odczuć) wydaje się być w tym przypadku bardzo cienka.

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Bartek

Zwrócenie uwagi na swoją aplikacje jest bardzo ważne, ale to nadal tylko początek :) Fajnie opis...

Konto bankowe przez internet

Przez internet idzie aktualnie załatwić praktycznie wszystko. Należy jednak dbać o swoją prywat...

SEMPIRE Pozycjonowanie stron

Świetnie byłoby mieć wszystkie te przydatne informacje w jednej aplikacji.

Łukasz

Chwilami korzystanie z narzędzi może przypominać walkę nie o klienta, ale z klientem tworząc na...

Paweł Mansfeld

Odpowiedź na to pytanie jest w wadach zaletach - coś za coś. Nawet niewielkie poprawy w obszarze...

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria