Kreatywność w zarządzaniu projektami

Co można spotkać raz w minucie, dwa razy w momencie i ani razu w tygodniu? Jak sądzicie? Odpowiedź będzie poniżej. A co to pytanie ma wspólnego z zarządzaniem projektami? Otóż postaram się pokazać, że jest to nie tylko zbiór zasad, metodyk, pojęć, ale jest to kreatywny proces, u którego podstaw jest owa „kreatywność”.

Czym jest kreatywność w zarządzaniu projektami (lub czym nie jest) z perspektywy branży e-marketingu (ale nie tylko)? Na co warto zwrócić uwagę, jak ćwiczyć kreatywność i dlaczego warto nosić kapelusze – będzie w poniższym artykule.

Jak utrzymać trójkąt ograniczeń w równowadze

Przypomnijmy – „Zarządzanie projektem polega na utrzymaniu trójkąta ograniczeń w równowadze”– każdy projekt wyznaczony jest więc: czasem, budżetem, jakością i zakresem. Łatwo napisać, ale na czym to dokładnie polega, jak to zrobić? Wyznaczenie faz projektu, ustalenie harmonogramu, rozplanowanie budżetu, zastosowanie wybranej metodyki, kontrolowanie, wnioski…, by być lepszym, szybszym, efektywniejszym – ich znajomość może nie wystarczyć, wspólny mianownik? Kreatywność!

Kreatywność, kreatywnie, kreatywny…
Wydaje się, że jeszcze do niedawna słowo kreatywność było bardzo modnym określeniem, często pojawiającym się w ogłoszeniach o pracę, wzorach CV, opisach firm, itd. Równocześnie za słowem tym mogło się kryć w każdym przypadku inne rozumienie, każdy mógł je definiować według siebie. Można to na pewno odebrać, jako kreatywne podejście, można też przypuszczać, że być może nie do końca każdy wiedział co się za tym pojęciem dokładnie kryje (choć z drugiej strony powstało dzięki temu zapewne wiele definicji).
Definicja kreatywności według Wikipedii:

„Kreatywność (postawa twórcza; od łac. creatus, czyli twórczy) – proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne, to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań.”

Ogólnie można przyjąć, iż kreatywność jest pewnym potencjałem człowieka do generowania, tworzenia czegoś nowego i wartościowego, a więc kolejną propozycją pojęcia może być: zdolność do twórczego i efektywnego rozwiązywania problemów – dylematów.

A jaka jest Twoja „kreatywna definicja”?

Przykładowe techniki kreatywnego myślenia

Jest wiele sposobów podejścia do danego problemu, w ich rozwiązaniu pomóc może wiedza na temat kreatywnych technik. Pamiętajmy o tym, iż mogą to być sposoby stosowane w różnych etapach projektu, zagadnieniach różnych przedmiotowo – to nasza decyzja, jakiej techniki (lub jej modyfikacji) najlepiej użyć.
Kreatywne pytania rozwiązujące problem (zadanie sobie kilku pytań, np. na czym polega problem, co należy poprawić, itd.),

  • 90 sekund+: polega na zadaniu pytania innym osobom o skojarzenia związane z danym zagadnieniem i jej słuchaniu (nagrywaniu) przez 60-90 sekund, efektem – kilka nowych kierunków, pomysłów rozwiązań,
  • wizualizacja problemu i sytuacji po jego rozwiązaniu: tworzenie obrazu problemu, z różnych perspektyw, „co się stanie, gdy zrobię tak, że…?”,
  • mapy myśli (zapisywanie wszelkich skojarzeń, powiązań, relacji, itp.),
  • burza mózgów (nie oceniamy pomysłów, im więcej, tym lepiej),
  • analiza SWOT pomysłów, rozwiązań,
  • kapelusze doktora De Bono (różne kolory kapeluszy prezentują różne style myślenia – odmienne punkty widzenia.

Damy Ci znać o nowych wpisach

(publikujemy ok. 2 artykuły miesięcznie).

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *