We make users buy

Proud member of UX Alliance

Jak w 5 krokach poprawić efektywność procesu zakupowego?

Jak w 5 krokach poprawić efektywność procesu zakupowego?

Nic bardziej nie drażni klienta sklepu, niż długie kolejki przy kasie. Podobnie rzecz ma się w przypadku sklepów internetowych. Źle zaprojektowany, nieintuicyjny i skomplikowany, a przez co wydłużony proces zakupowy równie odstrasza, jak wielka kolejka do kasy. Można się przed tym uchronić,  poprzez stosowanie się do kilku prostych reguł.

Każdy krok jest opisany zarówno numerem, jak i nazwą

Wiedza o tym, co stanie się za chwilę to ważny składnik poczucia bezpieczeństwa (Filizanka.pl)

1.    Informuj użytkownika o kolejnych etapach, które będzie musiał przebyć.

Użytkownik powinien wiedzieć, ile i jakie kroki będzie musiał przejść, by sfinalizować transakcję. Powinno być to jasno przedstawione, najlepiej na zasadzie prostej wizualizacji kolejnych etapów procesu zakupowego. Warto również jasno wskazywać, na jakim aktualnie etapie znajduje się użytkownik oraz co będzie musiał wykonać w następnym kroku. Poprzez informowanie o poszczególnych krokach procesu zakupowego unikamy sytuacji, gdy użytkownik nie wie co będzie musiał zrobić w kolejnym kroku oraz ile to wszystko potrwa. Gdy nie dostarczymy mu tych informacji może on stwierdzić, że zakupy kosztować go będą zbyt dużo czasu i wysiłku i w konsekwencji przeniesie się do konkurencji, gdzie wszystko załatwi szybciej.

2.    Dbaj o wyróżnienie i dostępność przycisków „Dodaj do koszyka”.

Przyciski dodawania produktu do koszyka powinny wyróżniać się z tła i być na pierwszy rzut oka dobrze widoczne. Stosujmy ikony koszyka na zakup, charakterystyczne dla tego rodzaju elementów i ułatwiające zlokalizowanie ich bez wysiłku, niejako bez udziału świadomości. Warto również wykorzystać tutaj efekt rollover, czyli drobną animację przycisku, po najechaniu na niego kursorem. Sugeruje to użytkownikowi, że przycisk jest interaktywny i zachęca do kliknięcia w niego. Pamiętajmy również o dostępności przycisku „Dodaj do koszyka”, a więc o nie blokowaniu tej funkcjonalności dla niezalogowanych użytkowników.  Martwi fakt, że nadal spotyka się sklepy internetowe wyznające zasadę „jeśli chcesz włożyć produkt do koszyka, to się najpierw przedstaw”. Z logicznego punktu widzenia działanie takie nie ma żadnego uzasadnienia. Pomyślmy tylko jak może się czuć osoba, która po raz pierwszy trafiła do naszego sklepu www i znalazła tam kilka ciekawych produktów. Chciałaby je dodać do koszyka, by następnie, po zapoznaniu się z łączną ich wartością oraz kosztem transportu sfinalizować transakcję. Niestety blokujemy jej tą możliwość, wymagając od niej już na wstępie wysiłku w postaci wypełnienia formularza. Użytkownik ten nie ma jeszcze wystarczająco silniej motywacji, by tego dokonać. Nic tak go do tego nie zmotywuje, jak kilka ciekawych produktów w koszyku, za które przyjdzie mu zapłacić akceptowalną cenę.

3.    Wykorzystaj przycisk „Kontynuuj zakupy”.

Przycisk ten powinien być umieszczony w obrębie koszyka i przenosić użytkownika na podstronę, z poziomu której dodał on ostatni produkt do koszyka. Każdy z nas po wejściu do sklepu obiera bowiem swoją ścieżkę poruszania się po nim, której staramy się trzymać.  Zasada ta ma zastosowanie zarówno w przypadku sklepów tradycyjnych, jak i internetowych. Dzięki możliwości powrotu, użytkownik trafi z powrotem do punktu wyjścia, co szybko umożliwi mu kontynuowanie zakupów.

Warto umożliwić użytkownikowi powrót do wcześniejszych kroków

Warto umożliwić użytkownikowi powrót do wcześniejszych kroków (Księgarnia PWN)

4.    Staraj się maksymalnie ograniczyć wysiłek użytkownika.

Zredukuj ilość kroków, pól do wypełnienia i innych wymagań do minimum. Stosuj domyślne wartości danych tam, gdzie tylko jest to możliwe – np. w sekcji „Dane do wysyłki”. Nie wymagaj od użytkownika, by podawał dane w konkretnym formacie – np. kod pocztowy nie musi być wpisany w formacie XX-XXX – gdy użytkownik nie wprowadzi myślnika, może to za niego zrobić system. Pola mogące spowodować użytkownikowi problemy opatrz komentarzem i najlepiej przykładami prawidłowego wypełnienia.

5.    Zapewnij użytkownikowi możliwość łatwego upewnienia się, co do poprawności wprowadzonych przez niego danych.

Stosowanie strony „Podsumowanie” wraz z możliwością edycji danych, wprowadzonych do formularza w poprzednich krokach,  jest często przydatną opcją. Szczególnie wtedy, gdy proces zakupowy wymaga wypełnienia wielu pół formularza. Nietrudno wtedy o przypadkowe wprowadzenie błędnych danych. Walidacja treści, wprowadzonej do formularza, powinna przebiegać w czasie rzeczywistym. Pozwoli to użytkownikowi  dokonać poprawek „w locie” , nie zmuszając go do żmudnego przeglądania całej strony formularza i poprawiania danych pole po polu.

Jak widać są to proste i dość oczywiste porady, jednakże w rzeczywistości dość wiele sklepów nadal o nich zapomina. Wprowadzenie ich nie musi być bardzo kosztowne i problematyczne, a z pewnością może zaprocentować większym stopniem konwersji, co przełoży się na namacalny wzrost przychodów.

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

Cart

Technologia walidacji poprzez skan twarzy jest coraz popularniejsza. I dobrze moim zdaniem jest to j...

Mateusz

Macie mnie, pierwszy akapit mnie kupił :) Muzeum whisky, zazdroszczę!

Julia

Bardzo ciekawy post, ale mam jedną uwagę. Możecie wprowadzić możliwość powiększania zdjęć ...

lukas

akurat uzycie formularaza jest najlepsza opcja zamiast adresu email

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria