We make users buy

Proud member of UX Alliance

Jak budować zaufanie do serwisu www

Jak budować zaufanie do serwisu www

Zaufanie jest sprawą szczególnie ważną w e-commerce, opartym często wyłącznie lub w dużej mierze o serwis internetowy.  Jest to jedna z największych przeszkód podczas rozpoczynania tego rodzaju działalności, z którą wiele firm sobie nie poradziło. Jak zatem budować zaufanie do serwisu www?

Problem jakim jest zaufanie do serwisu www polega na tym, iż w większości przypadków nie mamy tutaj namacalnego („ludzkiego”) kontaktu z pracownikami danej firmy. Nasze doświadczenia z korzystania z serwisu ograniczają się zazwyczaj do interakcji z systemem informatycznym.

Jak więc więc sprawić, by użytkownicy naszej strony www byli przekonani, że nasz biznes jest godny zaufania, a za jego fasadą stoi poważna firma i prawdziwi ludzie?

Pomóc w tym może kilka prostych zasad:

1. Dbaj o to, by treść była aktualna i wiarygodna – aktualizuj regularnie dział „Aktualności”, dbaj o wartość merytoryczną tekstów na stronie.

2. Pozyskaj wsparcie osób trzecich – cytaty i referencje są bardzo pomocne w budowie zaufania. Powołuj się na osoby, których tożsamość można w miarę możliwości zweryfikować.

3. Podawaj dane teleadresowe ze świata realnego – adres siedziby, numer telefonu, zdjęcie biura, to wszystko pokazuje, że twoja firma naprawdę istnieje.

4. Pokaż, że twoja firma zatrudnia pracowników – w dziale „O firmie” podaj krótkie notki biograficzne swoich pracowników. Pokaż, że oni naprawdę istnieją.

5. Nie stosuj inwazyjnych form reklamy – pewne formy reklamy na stronie www mogą spowodować, że strona odbierana jest jedynie jako platforma ich prezentacji , a treść na niej zawarta staje się niewiarygodna.

6. Oferuj użytkownikom możliwość kontaktu z działem pomocy – czasami FAQ to za mało. Kontakt z pracownikiem działu obsługi klienta to pomocny sposób w rozwiązywaniu problemów użytkowników oraz pomocny środek w budowie zaufania i wizerunku marki.

7. Unikaj błędów ortograficznych, stylistycznych i gramatycznych.

8. Dbaj o to, by komunikacja marketingowa serwisu www była spójna z innymi środkami przekazu firmy – zgodność serwisu z CI firmy sprawia, że użytkownik łatwo rozpozna, do kogo strona należy i skojarzy ją z Twoją firmą.

Przeczytaj też:

3 komentarzy

  1. Wojciech Chojnacki - 04.08.2009 10:37

    Trzeba zauważyć, że część tych zasad wymaga pracy przede wszystkim już po stworzeniu serwisu.

    Z drugiej strony jednak, te działania oprzeć warto na pewnych założeniach, strategii. Tych niestety często brak, co utrudnia budowę zaufania.

      Cytuj  Odpowiedz

  2. Expertsender - 03.09.2009 08:57

    Jacku, podoba mi się Twoje wypunktowanie tych oczywistych zasad. W szczególności spójna komunikacja marketingowa, to jest coś, co w Polsce bardzo często kuleje.

    Napisałem wpis u siebie na blogu dotyczący przykładu tego zjawiska:
    http://www.expertsender.pl/spojnosc-brandingu-porownanie-bon-prix-i-victorias-secret/

      Cytuj  Odpowiedz

  3. Userka - 12.11.2009 00:09

    W zależności od specyfiki naszego biznesu internetowego te 8 zasad można poszerzyć o:

    - Udostępnienie dostatecznych informacji na temat produktu/usługi; świadczy o profesjonalizmie a on wzbudza zaufanie

    - Publikacja opinii użytkowników o produktach/usługach (nie tylko tych najbardziej pozytywnych); do niej także odnosi się przytoczona przez autora zasada aktualności

    No i kolejna oczywista oczywistość – wygląd naszej strony internetowej. Nie zapominajmy o roli wrażeń estetycznych.

      Cytuj  Odpowiedz

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

Cart

Technologia walidacji poprzez skan twarzy jest coraz popularniejsza. I dobrze moim zdaniem jest to j...

Mateusz

Macie mnie, pierwszy akapit mnie kupił :) Muzeum whisky, zazdroszczę!

Julia

Bardzo ciekawy post, ale mam jedną uwagę. Możecie wprowadzić możliwość powiększania zdjęć ...

lukas

akurat uzycie formularaza jest najlepsza opcja zamiast adresu email

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria