We make users buy

Proud member of UX Alliance

„Dodajmy jeszcze tylko kilka ficzerów”, czyli efektywność projektów internetowych

„Dodajmy jeszcze tylko kilka ficzerów”, czyli efektywność projektów internetowych

Podczas tworzenia koncepcji aplikacji RIA, czy też serwisu www często nie można oprzeć się pokusie dodania jej kolejnych, coraz to bardziej specyficznych funkcjonalności. Jest to jak najbardziej naturalne, gdyż pracując dłuższy czas nad danym projektem, chcemy jak najbardziej go „dopieścić”, tak by stał się wyjątkowy i jak najlepszy. Jednak „najlepszy” nie zawsze oznacza „mający najwięcej funkcjonalności”.

Po pierwsze, zbyt duża ich liczba może zdezorientować użytkownika, poprzez zaoferowanie mu zbyt wielu możliwości jednocześnie, co prowadzi do dezorientacji. Po drugie, wprowadzenie każdej funkcjonalności kosztuje. Czas pracy poświęcony na jej wdrożenie mógłby zostać inaczej (lepiej) wykorzystany. Pojawia się zatem pytanie, jak umiejętnie wybrać te funkcjonalności, które są kluczowe dla sukcesu całego projektu.

Model Kano a efektywność projektów internetowych

Z pomocą przychodzi tutaj tzw. „model Kano”. Został on opracowany w 1980r. przez japońskiego eksperta w dziedzinie zarządzania jakością, profesora uniwersytetu w Tokio – Noriaki Kano. Model ten próbuje znaleźć odpowiedź na to, jak duży wpływ na zadowolenie klientów (użytkowników) będzie mieć wprowadzenie poszczególnych zmian w produkcie.

Najprościej, model ten można zobrazować na układzie współrzędnych, gdzie na osi X oznaczony jest poziom inwestycji w dany projekt. Przyjęto tu, że w miarę wzrostu inwestycji rośnie poziom zaangażowania środków w poprawę jakości. Na osi Y pokazany jest natomiast poziom zadowolenia użytkownika, poczynając od frustracji, aż do pełnej radości z korzystania z produktu.

Model Kano

Model Kano

Model opiera się o kategoryzację funkcjonalności na podgrupy, związane z tym, jaki powodują poziom zadowolenia użytkownika:

  • funkcjonalności podstawowe – są absolutnie konieczne w danym produkcie. Ich implementacja sprawia, że użytkownik nie będzie odczuwał frustracji podczas korzystania z systemu. Z kolei, ich obecność nie wpłynie na zadowolenie z korzystania z systemu. Wdrożenie tych funkcjonalności musi zostać przeprowadzone, bez względu na cenę. Ich obecność jest oczywista dla wszystkich użytkowników
    Przykład: możliwość płatności online w sklepie www. Jej obecność jest konieczna i nie wpływa na wzrost zadowolenia użytkownika. Jej brak natomiast powoduje frustrację i niechęć do sklepu;
  • funkcjonalności  pożądane – są one przydatne, jednak zadowolenie z nimi związane jest mocno związane z ich jakością, czyli z nakładami poniesionymi na ich rozwój. Funkcjonalności wymieniane podczas badań przez użytkowników, jako te, które chcieliby widzieć w danym produkcie, należą właśnie do tej kategorii. Są one więc projekcją świadomych oczekiwań użytkowników.
    Przykład: Interaktywna prezentacja produktu, w sklepie www. Im lepiej pozwala ona zapoznać się z jego szczegółami, tym większe zadowolenie oraz chęć zakupu.
  • funkcjonalności będące atraktorami – są to unikalne, innowacyjne cechy produkty, często rozwiązania pionierskie, nie występujące w produktach konkurencyjnych. Ich wdrożenie pozwala w bardzo dużym stopniu zwiększyć zadowolenie użytkowników. Relacja nakłady/rezultaty jest również bardzo korzystna. Użytkownicy nie oczekują ich obecności. Poprzez wdrożenie tych funkcjonalności produkt przechodzi oczekiwania użytkowników, co powoduje ogromny przyrost zadowolenia. Problem z atraktorami wynika z ich szybkiej dezaktualizacji. Funkcjonalność umożliwiająca na Flickr.com dostosowanie strony głównej, zgodnie z własnym upodobaniami, stała się dziś czymś powszechnym w podobnych rozwiązaniach, a więc nie powoduje już takiego przyrostu zadowolenia.
    Przykład: Sklep Zappos.com stara się jak najczęściej wdrażać atraktory, np. poprzez możliwość darmowego zwrotu towaru, z przesyłką na koszt firmy, czy też realizację zamówienia w czasie znacznie niższym niż deklarowany.

Celem  stosowania modelu Kano, jest stworzenie takiego portfela funkcjonalności, by znajdowały się w nim wszystkie te uznawane za podstawowe, jeden lub kilka atraktorów oraz wszystkie te pożądane, których implementacja związana będzie z sensownym stosunkiem zadowolenie/nakład środków.

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Widoczni

Z jednej strony oczywiście trzeba się wyróżnić (zresztą nie tylko w kontekście aplikacji mobi...

Gustavo Woltmann

Świetny artykuł, bardzo informatywny. Zarówno twórcy stron WWW, jak i projektanci wszelkich urz...

Admin

Justyna, Rzeczywiście! Polską wers...

Kamila

Ja po przeprowadzce do nowego mieszkania dostałam od spółdzielni termostaty w pudełkach, żeby s...

Justyna

Nie działa polska wersja do do pobrania :)

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria