We make users buy

Proud member of UX Alliance

Efektywna analiza e-strategiczna

Efektywna analiza e-strategiczna

Co to jest strategia działań w Internecie, czy moja strategia online jest efektywna, jak budować dobrą strategię, jak ją zmienić, czy strategia internetowa jest potrzebna, „jak to robią inni”? W dobie wzrastającej konkurencji strategia to nie tylko ułożenie mediaplanów i przeprowadzenie kampanii reklamowej. Konieczna jest analiza wielu innych elementów tej strategicznej gry.

Strategia firmy

Ogólnie rzecz ujmując strategia to pewien plan działań, służący realizacji konkretnych celów.

W każdej firmie cele mogą być różne, w przypadku działań internetowych zależne m.in. od modelu biznesowego. Strategia jest planem działań, ale może stanowić także reakcję na zmiany rynkowe. Niezwykle istotne jest to, że obejmuje ona wszystkie obszary działań funkcjonowania firmy. Strategię można budować w oparciu o różne podejścia, teorie wskazują m.in. podejście związane z o marketingiem mix, czyli 4P.

1. Produkt (Product)

2. Cena (Price)

3. Dystrybucja (Placement)

4. Promocja (Promotion)

Wówczas  strategia opisywana jest z perspektywy każdego z wyżej wymienionych elementów.

iStock_000016142900XSmall

To skrótowe i ogólne spojrzenie, przechodząc już konkretnie do obszaru internetowego powstaje pytanie czym jest strategia działań w Internecie. Zważywszy na to, że jest to jeszcze stosunkowo młode medium (porównując do tradycyjnych kanałów), wymaga to innego podejścia. Jak zbudować strategię, jak ocenić tę, którą obecnie posiadamy, jak wyodrębnić kluczowe elementy dla powodzenia działalności firmy w sieci – w odpowiedzi na te pytania pomoże analiza e-strategiczna.

Analiza e-strategiczna

Pierwszym krokiem w konstruowaniu strategii jest analiza sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej, w której znajduje się przedsiębiorstwo. Kolejnymi – planowanie oraz realizacja (wdrożenie) strategii.

Analiza strategiczna to zbiór działań, które diagnozują organizację i jej otoczenie w sposób powodujący sformułowanie odpowiedniej strategii oraz zbudowanie i realizację określonego planu strategicznego.”  Skrótowo ujmując – jest to więc analiza otoczenia. Jak widać, z jednej strony pozwala ona zdiagnozować sytuację, z drugiej zaś wytyczyć kierunki dalszych działań.

Opracowanie własne

Opracowanie własne

W przypadku działań internetowych – ze względu na ich specyfikę – strategia nabiera  innego znaczenia i potrzebne są odpowiednio dobrane narzędzia. Bardzo istotna jest też identyfikacja otoczenia firmy, co jest zależne od wielu czynników – modelu biznesowego, rodzaju działalności, etapu rozwoju, roli Internetu dla firmy, etc.

Analizując obszar „Klient” należy wziąć pod uwagę liczne aspekty:

  • analizę potrzeb,
  • analizę posiadanej strategii,
  • analizę stopnia jej stosowania w praktyce,
  • analizę wyników (np. popularności serwisu, kampanii, wskaźniki finansowe),
  • analizę celów działań w Internecie,
  • analizę grupy docelowej.

To podstawa do rozpatrywania kolejnych elementów, ponieważ jest to punkt odniesienia – to czego Klient potrzebuje, co planuje i co już wie. Jest to najlepsze źródło informacji.

Kolejnym obszarem jest analiza otoczenia bliższego, w kontekście działań internetowych mogą to być następujące zagadnienia:

  • analiza konkurencji bezpośredniej,
  • jakie rozwiązania internetowe aktualnie dominują w danej branży,
  • jakie są mocne i słabe strony Klienta w porównaniu z konkurencją,
  • jakie możliwości stawia rynek e-biznesu przed danym Klientem.

Analiza pozwala ocenić potencjał serwisu, działań internetowych (np. kampanie, sposoby promocji) na tle konkurencji oraz stanowi inspirację do wdrożenia nowych rozwiązań.

W odniesieniu do otoczenia dalszego dla działań internetowych, z pewnością należy zwrócić uwagę na rozwiązania, firmy, serwisy, które nie stanowią konkurencji bezpośredniej, ale mogą być dobrym źródłem ciekawych funkcjonalności, trendów, które można zaadoptować w różnych branżach.

Przykład z analizy trendów – interaktywne spotlighty, źródło: http://business.nd.edu/

Przykład z analizy trendów – interaktywne spotlighty, źródło: http://business.nd.edu/

„Po co mi analiza e-strategiczna”

W dobie coraz silniejszej konkurencji oraz wzrostu znaczenia Internetu warto wiedzieć, w którym miejscu  znajduje się firma. Dzięki temu możliwe będzie wyodrębnienie elementów, które mogą zdecydować o przewadze rynkowej. Z jednej strony pomoże określić „jak jest”, z drugiej „jak może być” , maksymalizując cele biznesowe czy wizerunkowe.

Obecnie niezależnie od tego czym się przedsiębiorstwo zajmuje, gdzie skupia swoje działania, gdzie sprzedaje swoje produkty i usługi, w jakiej działa branży – Internet staje się kanałem, który dotyczy właściwie każdego obszaru. Umiejętna i bieżąca analiza jego możliwości w kontekście danej firmy pozwoli wykorzystać ten ogromny potencjał. W sieci, klienci, konkurencja i inspirujące przykłady działań oddalone są zaledwie o kilka kliknięć…

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Afterweb

Ciekawe, ciekawe ! :)

Aneta

Hej, a mi się "bardzo średnio" strona księgarni PWN podoba. Już na samo zerknięcie widzę błę...

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

mateusz hauer

pytanie - na ile takie badania są miarodajne ? rozumiem że wykonane jako jedynie nie są dobrą po...

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria