We make users buy

Proud member of UX Alliance

Długa droga przed narzędziami do analizy użyteczności online

Na rynku coraz częściej pojawiają się rozwiązania, przenoszące aplikacje desktopowe do sieci i czyniące z nich usługi online.Rozwiązania typu  Clicktale, czy ostatnio – Userfly służą do testowania online użyteczności serwisów.Obiecują one szybką, łatwą i bogatą analizę użyteczności. Czy jest tak naprawdę?

W przypadku Clicktale  możliwe jest zebranie w łatwy sposób różnorodnych danych bez ingerencji w proces korzystania przez użytkownika z serwisu.
Minusów jest jednak więcej. Należy do nich brak możliwości oceny dużej ilości danych, jak również pogłębienia analizy i wzbogacenia wniosków. Sam proces analizy jest również dość toporny i utrudniający pracę, między innymi wskutek braku przydatnych rozwiązań  takich jak chociażby  timeline (suwak czasu, umożliwiający przewijanie nagrania) – wskazuje Piotr Jardanowski z Symetrii.

Rozwiązania tego typu mogą być przydane do analiz w małej skali, dotyczących niewielkich wycinków serwisów i niewielkich testowanych grup użytkowników. Przy poważnych badaniach obejmujących duże obszary serwisów i złożone zadania, jak również duże grupy użytkowników o różnorodnych profilach – nic na razie nie zastąpi profesjonalnych testów przeprowadzanych stacjonarnie. Ich atutem jest zaplanowana metodologia, konsekwencja prowadzenia testów jak również możliwość wsparcia nagrań pogłębionymi wywiadami z użytkownikami i rejestracji ich zachowań oraz wypowiedzi. Dodatkowo w grę wchodzi eye trackingowa rejestracja spojrzeń, uzupełniających dane z zakresu użyteczności o kwestie postrzegania i atrakcyjności wizualnej serwisów.

Więcej o badaniach użyteczności na stronie Symetrii

Przeczytaj też:

2 komentarzy

  1. Konrad - 04.03.2009 20:19

    Jest jeszcze jeden poważny minus, mianowicie obciążenie serwisu badanego przez skrypt. Z własnych doświadczeń wiem, że potrafi być wydłużenie czasu odpowiedzi aż do 30% (w zależności od serwera, obciążenia etc.)

      Cytuj  Odpowiedz

  2. Dawid Horodecki - 09.04.2009 12:31

    Oczywiście, rozwiązania tego typu mają wady (choćby brak możliwości eksportowania do jakiś sensownych plików wideo). Ale są czasami nieocenione przy zbieraniu danych – szczególnie wtedy gdy nie możemy sobie pozwolić na „prawdziwe” badania. Poza tym nawet lepiej, że są uciążliwe przy badaniu dużych serwisów ponieważ raczej nie do tego zostały stworzone.

    Mam jedno pytanie: jak wygląda kwestia prawna tego typu rozwiązań, które w pewien sposób podglądają użytkowników?

    @Konrad: może wynika to z tego, że muszą zostać pobrane odpowiednie skrypty JS (przynajmniej w przypadku Userfly bo tylko to rozwiązanie testowałem)? Jeszcze nie zauważyłem znaczącego wzrostu czasu ładowania się strony lub obciążenia serwera… ale na pewno to sprawdzę.

      Cytuj  Odpowiedz

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Bartek

Zwrócenie uwagi na swoją aplikacje jest bardzo ważne, ale to nadal tylko początek :) Fajnie opis...

Konto bankowe przez internet

Przez internet idzie aktualnie załatwić praktycznie wszystko. Należy jednak dbać o swoją prywat...

SEMPIRE Pozycjonowanie stron

Świetnie byłoby mieć wszystkie te przydatne informacje w jednej aplikacji.

Łukasz

Chwilami korzystanie z narzędzi może przypominać walkę nie o klienta, ale z klientem tworząc na...

Paweł Mansfeld

Odpowiedź na to pytanie jest w wadach zaletach - coś za coś. Nawet niewielkie poprawy w obszarze...

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria