We make users buy

Proud member of UX Alliance

Czy można coś stworzyć od końca?

Czy można coś stworzyć od końca?

Amazon to często przytaczany przykład firmy starającej w maksymalnym stopniu skupiać się  na rzeczywistych oczekiwaniach potencjalnych klientów. Podporządkowane temu są wszystkie procesy i procedury. Jednym z nich jest proces rozwoju produktu. Aby zapewnić maksymalne dopasowanie rezultatu do oczekiwań odbiorców, Amazon wprowadził zasadę projektową zwaną „Working Backwards”.

W dużym skrócie polega ona na tym, że cały proces tworzenia produktu zaczyna się od końca. Brzmi to dość niezwykle, lecz w praktyce spełnia się znakomicie. Pracując nad nowym produktem, należy zatem  zacząć od następujących działań.

1.    Napisz notkę prasową – ma ona w prosty sposób opisać do czego służy dany produkt i dlaczego on powstał, jakie są jego cechy i przede wszystkim korzyści dla użytkowników. Ma to być dokument o długości dosłownie kilku akapitów, dzięki któremu jasno powiedziane jest, jak odbiorcy mają go postrzegać, a nie jak widzą go jego twórcy.

2.    Przygotuj FAQ – należy zastanowić się jakie pytania mogą mieć odbiorcy, którzy zapoznają się z notką prasową. Pomaga to zobrazować ich potrzeby i wątpliwości.

3.    Zastanów się jakie mogą być doświadczenia użytkownika w kontakcie z produktem – spisz odczucia w kontekście poszczególnych funkcjonalności produktu. Co może sprawiać problem, a co sprawiać przyjemność? Kluczowe w tym punkcie jest opowiedzenie historii, dotyczących użytkownika posługującego się produktem. Elementami opowieści mogą być mockupy interfejsu, spisane use case’y, czy też podstawowe skrypty.

4.    Napisz instrukcję użytkownika – jest to dokument, który powie użytkownikowi, co tak naprawdę będzie mógł wykonać, korzystając z produktu. Powinna dostarczyć mu wszelkich informacji, dzięki którym będzie mógł sprawnie korzystać ze wszelkich dostępnych funkcjonalności.

Dzięki wymienionemu wyżej podejściu jesteśmy w stanie znacznie skrócić czas, potrzebny na stworzenie wstępnej koncepcji produktu, która zadowalałaby wszystkich wewnętrznych decydentów w projekcie. Pomaga także bardzo silnie skoncentrować się na zaspokojeniu zdefiniowanych potrzeb użytkownika, poprzez wizualizację gotowego produktu, zanim jeszcze opuści on deski projektowe.

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

Cart

Technologia walidacji poprzez skan twarzy jest coraz popularniejsza. I dobrze moim zdaniem jest to j...

Mateusz

Macie mnie, pierwszy akapit mnie kupił :) Muzeum whisky, zazdroszczę!

Julia

Bardzo ciekawy post, ale mam jedną uwagę. Możecie wprowadzić możliwość powiększania zdjęć ...

lukas

akurat uzycie formularaza jest najlepsza opcja zamiast adresu email

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria