We make users buy

Proud member of UX Alliance

Badanie użyteczności – magiczna liczba użytkowników…

Badanie użyteczności – magiczna liczba użytkowników…

…czyli: ile osób powinno zostać przetestowanych w badaniach użyteczności? Pytanie, na które szukało odpowiedzi wiele osób. Przeprowadzono badania, wykonano analizy, stworzono wzory, przedstawiono wyniki, lecz jednoznacznej odpowiedzi nadal brak i nic nie wskazuje na to, aby miała się w niedługim czasie pojawić.

Niespełna rok temu na naszym blogu rozważaliśmy „Ilu użytkowników powinno brać udział w testach użyteczności?”. Przywołany tekst przedstawiał kilka teorii. Mimo upływu czasu nic się w tej kwestii nie zmieniło. Środowisko naukowe w dalszym ciągu dyskutuje, przedstawiając nowe teorie i wskazując zauważone błędy w zakresie metodologii, formułowania wzorów czy też stopnia odwzorowania rzeczywistości. O ile nauka może sobie pozwolić na akademickie dysputy (zdające się nie mieć końca), o tyle świat biznesu absolutnie nie (gdyż rządzi się twardymi prawami, wymagając zdecydowanych decyzji, konkretnych wyników i racjonalnego gospodarowania finansami).

Skoro nie możemy posłużyć się uniwersalnym wzorem, który pozwoli nam wybrać odpowiednią liczbę użytkowników do naszego badania…co nam pozostaje?

Po pierwsze, musimy sobie zdać sprawę, że działamy w przestrzeni ograniczonej dwoma czynnikami, a są nimi finanse i czas. Nawiasem mówiąc, osoby wyznające w biznesie zasadę, że „czas to pieniądz” stwierdzą, że mamy jeden prymarny czynnik. W związku z tym, inicjując badanie, niezmiernie istotne jest określenie wyraźnych celów badawczych, tak, aby wszyscy zaangażowani w projekt wiedzieli na jakie pytania badanie ma dostarczyć odpowiedzi.

Po drugie, nie możemy się ograniczać tylko do jednej formy badania. Każdy projekt jest czymś całkowicie nowym i z tego względu wymaga od zespołu badawczego kreatywnego podejścia, wykorzystującego dostępne narzędzia w planowaniu „uszytego na miarę” badania, które dostarczy pełnych i wiarygodnych wyników.

Po trzecie, jedynie osoby znające całe podłoże naukowe, ryzyko oraz następstwa powiązane z daną teorią mogą świadomie decydować o liczbie użytkowników biorących udział w danym badaniu.

Osoby szerzej zainteresowane tematem zapraszam do zapoznania się z prezentacją, będącą rozszerzeniem opisanego wyżej tematu na podstawie poniższych artykułów:

"Testing Web Sites: Five Users Is Nowhere Near Enough" - J.Spool&W.Schroeder CHI 2001 - 31 March - 5 April

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Widoczni

Z jednej strony oczywiście trzeba się wyróżnić (zresztą nie tylko w kontekście aplikacji mobi...

Gustavo Woltmann

Świetny artykuł, bardzo informatywny. Zarówno twórcy stron WWW, jak i projektanci wszelkich urz...

Admin

Justyna, Rzeczywiście! Polską wers...

Kamila

Ja po przeprowadzce do nowego mieszkania dostałam od spółdzielni termostaty w pudełkach, żeby s...

Justyna

Nie działa polska wersja do do pobrania :)

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria