We make users buy

Proud member of UX Alliance

Badanie użyteczności a badanie rynku

Badanie użyteczności a badanie rynku

Wielokrotnie w trakcie pytań o badanie użyteczności serwisów pojawia się sformułowanie fokus (ang. focus group) czy wywiad pogłębiony (ang. in-depth interview). W przekonaniu wielu osób wskazane wyżej techniki badawcze to element badań użyteczności. Czy jednak jest tak w praktyce?

Badanie rynku = poznanie opinii

Podstawowym celem badania rynku (często nazywanego też badaniem opinii) jest zabranie opinii, odczuć konsumentów na temat danego produktu, wyglądu, projektu. W tym celu wykorzystuje następujące techniki badawcze:

  • grupy fokusowe,
  • badania ankietowe,
  • wywiady pogłębione,
  • badanie świadomości marki,
  • testowanie koncepcji.

Przykładowe pytania, na które można udzielić odpowiedzi dzięki wskazanym wyżej technikom to:

  • „sprawdźmy czy klientom podoba się nasza nowa reklama”,
  • „dowiedzmy się, co klienci myślą o nowym opakowaniu”,
  • „dowiedzmy się, co w naszej nowej stronie WWW podoba się użytkownikom najbardziej, a co najmniej”,
  • „zobaczmy jak użytkownicy zareagują na nową szatę graficzną”.

Badanie użyteczności = śledzenie zachowań

W przeciwieństwie do badania rynku, głównym celem badania użyteczności jest śledzenie zachowań użytkowników produktu, w szczególności strony internetowej. W tym celu wykorzystuje się następujące techniki badawcze:

Wszystkie te metody pozwalają zrozumieć postępowanie użytkowników, a nie skupiają się na ich opiniach. Przykładowe pytania, na które możemy za ich pomocą odpowiedzieć to:

  • „czy użytkownicy potrafią przejść przez cały proces zakupowy w moim sklepie internetowym”,
  • „w którym miejscu użytkownicy mają problem z przejściem procesu rejestracji”,
  • „dlaczego użytkownicy nie potrafią się zalogować do mojego serwisu”,
  • „z której strony w serwisie użytkownicy najczęściej wychodzą i dlaczego”.

Badanie użyteczności i opinii można łączyć

Wskazane techniki badawcze można ze sobą łączyć. Ta zasada sprawdza się szczególnie w przypadku chęci poznania opinii przy okazji badania użyteczności. W przypadku uruchomienia nowego serwisu możemy sprawdzić w laboratorium, czy użytkownicy mają problem z obsługą procesu zakupowego, a jednocześnie zapytać o ich ocenę na temat wyglądu sklepu i zastosowanych kolorów. Musimy mieć jednak świadomość, że zachowania użytkowników (w danej grupie docelowej) są zdecydowanie bardziej zbieżne niż ich poglądy. W konsekwencji opinie zebrane w małych próbach (stosowanych do badań użyteczności) mogą wymagać dodatkowej weryfikacji w badaniach rynku i powinny być traktowane głównie jako wstęp do dalszych działań.

Podsumowanie

Należy zwracać uwagę na różnice pomiędzy badaniami użyteczności a badaniami rynku. W pierwszym przypadku celem jest śledzenie zachowań, a w drugim poznanie opinii. W trakcie realizowania badań użyteczności można dodatkowo zastosować techniki poznania opinii, ale ich wyniki powinny być traktowane z odpowiednim dystansem i świadomością.

Przeczytaj też:

Skomentuj



Autorzy

Autorem bloga jest agencja e-biznes Symetria.

Od 1998 roku doradzamy i wykonujemy wdrożenia dla największych polskich firm.

Specjalizujemy się w obsłudze projektów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Doświadczenie Symetrii budują także, odnoszące sukces, własne projekty: Sympatia.pl, Vitalia.pl oraz Trener.pl.

Dowiedz się więcej o autorach bloga

Newsletter

Zapis na newsletter oznacza akceptację regulaminu.

Ostatnie komentarze

Afterweb

Ciekawe, ciekawe ! :)

Aneta

Hej, a mi się "bardzo średnio" strona księgarni PWN podoba. Już na samo zerknięcie widzę błę...

Kasia

Kazdy grzejnik posiada tryb. Jak sie okreci termostat to tam na śrubce są cyferki. O- wyłączony ...

mateusz hauer

pytanie - na ile takie badania są miarodajne ? rozumiem że wykonane jako jedynie nie są dobrą po...

Tel.: 61 864 36 55 E-mail: biuro@symetria.pl
Agencja Interaktywna Symetria jest częścią Grupy Symetria